torsdag 27 november 2008

Utmaning: Identifiera min sushi

Det tråkiga med att beställa en stor sushi rätt upp och ner utan att hålla på att jamsa med "bara lax tack" och "får jag byta mot en räka" är man i slutändan alltid sitter med någon skum slamsa till fisk som man bävar för att stoppa i munnen. Dessutom visar sig bävan i de allra flesta fall vara befogad.

Jag tittar sällan på menyn vad det är som ingår i en färdig sushilåda men nu är det banne mig dags att sluta vara så ignorant. Så kanske jag slipper få så otrevliga överraskningar i fortsättningen.

Så hjälp mig, snälla! Titta på bilden. Jag känner igen rullarna (även om laxen i dem är tillagade på något odefinierbart sätt - när jag åt dem så... åt jag dem liksom bara), laxen, tonfisken och räkan. Vilka är de andra? Beskrivna nedifrån och upp:
1. En vit sak med något slags rom på. Smakade inget.
2. En beige sak med något grönt på. Smakade inte heller så mycket.
3. En sill-liknande sak som absolut inte gick hem hos mig.
4. En fullkomligt vedervärdig genomskinlig/vit sak som jag var tvungen att förpassa ur munnen och ner i min servett.

Vilka är de här främmande rackarna och varför beställer jag dem gång på gång när jag ändå inte vill ha dem?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har gjort lite research. Kanske känner du igen bitarna från något av dessa?

Nigirizushi (握り寿司)
Nigirizushi består av ris som pressas till en oval boll i handen och som man sedan lägger en liten skiva eller bit av någon sorts fisk, skaldjur, grönsak eller ibland t.o.m. kött. Oftast är "toppingen" rå, men vanligt är dock även inlagt, grillat, kokt, ångkokt eller kanske stekt som t.ex tamagoyaki, kallas också dashimaki som är typ av omelett, ibland smaksatt med fisk.

Makizushi (巻き寿司)
Makizushi består av strimlor av ovanstående pålägg inrullat i ris och oftastnori (torkade, eventuellt rostade blad gjorda av alger från släktet Porphyra), men ibland byter man ut norin mot t.ex. tunna ark av omelett, blancherade grönsaker och skuret i ca 2 centimeter tjocka runda skivor.

En variant på makizushi är temakizushi (手巻き寿司) vilket innebär att man ställer fram nori skuret i fyrkanter av lämlig storlek samt ris och diverse ingredienser och låter de ätande själva rulla sina makizushi för att på så sätt kunna välja hur mycket och av vilka ingredienser de vill sätta i sina rullar. Dessa rullar äts för hand.

Chirashizushi (散ら寿し寿司)
Chirashizushi består av sashimi (ibland även grönsaker och omelett) som serveras på en bädd av sushiris. Chirashizushi är den enklaste formen av sushi att tillaga.

Inarisushi.Inarizushi (稲荷寿司)
Inari kallas sushin när fisken (och riset) serveras inslaget i en liten påse av friterad tōfu.

Oshizushi (押し寿司)
Oshizushi består av ris som tillsammans med lämpliga ingredienser pressas ihop med hjälp av en speciell sushipress som man lägger någonting tungt på och låter vila under några timmar, alternativt med hjälp av en bambumatta och mycket handkraft.

Narezushi (なれ寿司)
Narezushi består av fisk, ris och salt som läggs i press med en stenvikt för att åstadkomma en mjölksyrejäsning. Ursprunget till dagens sushi men ovanligt idag.

Pytte/Eleonora sa...

Oj, wow. Vilket svar! Tack så mycket, jag uppskattar VERKLIGEN ditt engagemang. Fast jag vill mest veta vilka sorts djur det är på bitarna. Förhoppningsvis är det fiskar, men vilka?!

Eveliina Kokko sa...

kan trean vara ål? och fyran bläckfisk eller mussla? och ettan helleflundra? snurrade runt lite på google bildsök och hittade lite olika sushikartor.

Anonym sa...

Jag ville egentligen vara lika engagerad och duktig som Evelina - men ag nöjde mig med att klippa och klistra från wikipedia.

Anonym sa...

Jag brukar beställa extra-stor sushi just för att få lite spännande bitar. Tycker nog att de flesta brukar vara rätt goda. Förutom de där vita, slemmiga, extremsega, men min kille gillar dem så vi brukar byta. Godast av de lite ovanligare bitarna tycker jag är dem med laxrom, någon slags inlagd fisk eller en slags krabbröra med majonäs som man får på min lokala susheria.

Fast i längden är nog laxbitarna allra godast.

Hälsningar från fröken Dill