onsdag 5 augusti 2009

Rödbetor och lök till fisk och grillat

Serverar ett simpelt litet rödbetstips idag i brist på annat. Det här tillbehöret avnjöt vi häromdagen till citron- och vitlöksbakad lax, och det är för övrigt gott till det mesta.

Balsamerade rödbetor med lök

ca 4 personer

Tag ett knippe rödbetor, ansa, skrubba och koka tills de är nästan mjuka. Skala och kvarta dem. Skala och klyfta två röda lökar och fräs mjuka men inte bruna i lite smör. Häll i rödbetorna. På med balsamvinäger - kanske någon deciliter - och råsocker - kanske ett par matskedar - och sjud tills vätskan reducerat till en simmig, läcker sås. Lite salt och svartpeppar tycker jag är på sin plats också.

2 kommentarer:

Mikkan sa...

Istället för "i brist på annat" skulle jag vilja säga att detta är nåt att intaga istället för mycket annat. Så underbart, vilken färg, smakerna, mjam!

Pytte/Eleonora sa...

Well, när du lägger fram det på DET viset... Men jag skulle vilja ha lite grillad halloumi till. Sen är jag nöjd. Nu blev jag hungrig.