torsdag 6 november 2008

Kolja med rödbetor, pumpa och västerbottensmör

Så här inför den ankommande helgen vill jag lobba lite för en rätt jag bjöd mina två biznizpartners på i tisdags. Höstigt, vackert och jättegott. Och inte särskilt svårt. Räds du pumpan? Äsch, den är inte farligare än någon annan grönsak. Testa!

Kolja med rödbetor, pumpa och västerbottensmör

4 personer

600 g kolja, eller annan vit fisk
1 liter mjölk
1 msk salt
1 tsk vitpeppar
10 cm purjolök

1 stor rödbeta
1 kg pumpa
2 gula paprikor
1 gul lök
2 msk olivolja
Färsk timjan
Salt och peppar

100 g riktigt smör
1 dl västerbottenost

Först lite förberedelser:
Blanda smör och ost till Västerbottensmöret och rulla ihop i smörpapper. Vrid ändarna till en smällkaramell och lägg i kylen. Skär fisken i 4 snygga portionsbitar. Skala rödbetan och skiva den riktigt tunt, helst med mandolin. Sätt på en kastrull med lättsaltat vatten men vänta med att lägga i skivorna. Skala pumpan och ta bort trådar och eventuella kärnor. Tärna köttet fint. Tärna även den gula löken och paprikan.

Skiva purjolöken och lägg den tillsammans med mjölk, salt och vitpeppar i en kastrull och låt koka upp på medelvärme - det tar längre tid men då bränns det inte vid. Hetta under tiden upp oljan i en panna och fräs pumpa, lök och paprika tills grönsakerna fått lite färg. Lägg samtidigt rödbetskivorna i det kokande vattnet och låt dem sjuda i 3-4 minuter. Repa ordentligt med färsk timjan över pumpablandningen, smaka av med salt och peppar.

Lägg fiskbitarna i den sjudande mjölken, koka upp igen och dra av kastrullen från värmen. Låt dem ligga kvar i värmen medan du lägger ut rödbetsskivor i en fin cirkel på tallriken och skedar pumpablandningen över. Lyft upp fiskbitarna och toppa med dem, och krön det hela med en skiva av Västerbottensmöret och en kvist timjan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var såååååååååå gott!
TACK Pytte!

Anonym sa...

När det står "1 kg" såhär, menas det då med eller utan skal??

/Pumpanovis

Anonym sa...

Ok. Nu har jag lagat denna fenomenala rätt, till stor glädje för hela familjen. Jag hade inte väntat mig treåringens glada utrop, det måste jag säga, men hon åt upp! Första gången hon åt upp nytt sen hon var ett och ett halvt. I like. Speciellt rödbetorna var värt pillet.

Jag skulle komma till rödbetorna. Har man ingen mandolin så kanske man väljer att pröva rivjärnet. Ingen bra idé, skåran sitter för långt ner. Klar risk för olyckor.

Mitt tips är att skära av en bit av långsidan, så du får en platt yta och sen skiva den med en vass kniv. Skär inte, utan använd bara tryck. De är hårda, de rackarna.

Det blir lika fint på tallriken även om det inte är hela cirklar.

Mitt andra råd hade med själva pumpan att göra. En sort som heter nåt med nöt, typ bitternut eller nåt, den smakar ingenting. Eller så fick jag ett dåligt ex. Min smakade mindre än potatis. Nada. Jag sockrade då helt kallt röran litegrann, brunt rörsocker, och så hade jag i mer timjan. Blev jättegott.

Fisken i mjölk, västerbottensmör - JÖSSES! Smask!

Nästa gång tror jag att jag provar gravlaxen. :)