tisdag 16 juni 2009

Syrlig lax för de känsliga

Jag älskar lax och äter den minst en gång i veckan, men sedan ungefär mitten av min graviditet har jag fått seriösa problem med fisk. Och lax i synnerhet. Plötsligt känns den liksom kvalmig och lukten när den tillagas är klart frånstötande. Gravad och rökt lax blir jag fortfarande sugen på, men de varianterna ska man ju undvika som gravid. Kokade in lax häromdagen, och det visade sig vara en riktig hit. Syrligheten från ättikan tog bort jolmigheten från den mjukt stekta lax jag normalt älskar, och smaken av kryddpeppar och lagerblad känns välkommet fräsch. Inkokt lax ligger ju normalt och svalnar i lag över natten men igår provade jag att koka laxen i lagen och äta den varm och det var precis lika gott.

Varm "inkokt" lax för otåliga

2 tjocka laxkotletter, eller laxfiléer

Lag:
1/2 liter vatten
2 msk socker
1 tsk salt
1 msk ättiksprit, 12%
5 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Koka upp ingredienserna till lagen och låt den koka ihop i fem-tio minuter. Lägg i laxbitarna, lägg på ett lock och låt sjuda i 4-5 minuter beroende på tjocklek. Ta av kastrullen från plattan och låt stå någon minut eller två. Servera med nykokt färskpotatis, vitlöksfrästa ärtor med spenat och en kall sås på gräddfil, dill, balsamvinäger, dijonsenap och en dutt honung. Yum yum.

5 kommentarer:

tina sa...

Appropå seriösa problem, så har jag just det med gröna ärtor (utan att vara gravid). Inkokt lax däremot låter finfint. Hoppas att du får en fin midsommar vetja!

Ewa sa...

Pytte, visst vet du att du kan äta nyrökt och nygravad lax. Det är först när den har legat vacuumförpackad som listerian kan ha växt sig farligt stark. Så köp färsk fisk (och frys först förstås det ändras ju inte) och grava goda laxar själv. Du kan äta sushi med färsk lax också. Laxen börjar smaka dåligt långt innan listerian är farlig, så bara det smakar gott så är det okej. (Så länge inte laxen vacuumförpackats, alltså.)

Pytte/Eleonora sa...

Men Tina, gröna ärtor som är så gott... fast jag gillar mest de små frysta som de kallar petit pois; andra tycker jag kan kännas lite mjöliga och läskiga. Glad midsommar på dig!

Ewa - jag har koll på att jag får grava själv, men det blir så sällan av eftersom jag är sådär när det kommer till framförhållning. I sommar ska jag bli bättre på det! Sushi däremot vräker jag i mig i mängder, fast ibland får jag dåligt samvete över det vita, söta riset och vill ha något hemmagjort istället. Det här var en fin lösning tycker jag. Tack för dina fina råd!

Anonym sa...

Pytte, vad har du för midsommartips?

Pytte/Eleonora sa...

Hej Anonym. Personligen drömmer jag om en tunn matjestårta på kavringsbotten, toppad med löjrom. Kokt färskpotatis med dill och smör till just inkokt lax hade suttit som en smäck, om man inte orkar grilla förstås. En frusen marängtårta till efterrätt kanske? Mmm.