måndag 13 oktober 2008

Godaste och enklaste baconsalladen

Alltså. Baconsallad. Det är lite fett. Det finns flera sätt att berättiga detta faktum:

  1. I min baconsallad finns inga kolhydrater. Vi fettar på och skänker en tacksamhetens tanke till de goda herrarna Atkins, Paulún, Lauritzson, Scarsdale med flera som säkerligen tycker helt olika om man låter dem berätta själva men i min lilla värld får stå för en gemensam ståndpunkt, nämligen den som säger att det är okej med lite fett så länge du inte blandar in kolhydrater. He he.
  2. Så länge feta rätter är riktigt riktigt goda är man skyldig sig själv att njuta av dem någon gång ibland. Annars är man obstinat och förmodligen lite lite tråkigare än andra mer frivola människor.
  3. Det är ju ändå en SALLAD , inte en Carbonara eller en Quattro Formaggio. Jag fattar inte varför jag ens ursäktar mig. Kom ihåg - att snåla med de feta ingredienserna ger en sämre sallad. Då kan du lika gärna äta råkost eller linser eller vad det nu är du egentligen är sugen på.

Bacon- och mozzarellasallad för två hungriga:

1 pkt bacon
1 mozzarellaboll
1 avokado (eller två om ni båda är riktiga fantaster)
1/2 pkt körsbärstomater
1 stor näve rucola eller babyspenat
1/2 liten rödlök
1 skvätt olivolja
Balsamicokräm, eller 1 skvätt balsamvinäger
Salt och peppar

Skär baconet i bitar och stek det tills det fått lite färg. Låt rinna av på hushållspapper. Skölj och torka dina valda gröna blad och fördela dem på två tallrikar. Halvera körsbärstomater, skär avokado i bitar, riv mozzarella i aptitretande chunks och fördela allt rättvist mellan dig och din lunchgäst (eller så rättvist som du tycker att han eller hon förtjänar, förstås). Finhacka rödlöken - skölj den i kallt vatten om du vill ha lite mildare smak - och strö över salladen. Ringla över lite olivolja, salta och peppra. Låt baconet bli kronan på verket, och balsamicokrämen putsen på kronan. Saknar du balsamicokräm skvätter du över lite balsamvinäger tillsammans med olivoljan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar "Etiketter" till det här inlägget: baconsallad, balsamicokräm, enkelt, fett, GI, kolhydrater, recept

Bara det gör mig sugen att testa.

Anonym sa...

OMG, den här ska lagas imorgon!!!
Varför o varför såg jag inte den medan det fortfarande var möjligt att ta sig till affäreeen...
Nu ligger jag här, nedbäddad i sängen och magen kurrar!
Ser sjukt god ut iaf, godnatt och puss!

Micke sa...

Hej!Ännu ett läckert och snabblagat recept från dej,ser verkligen gott ut,bacon är helt enkelt gott,den lyfter många rätter med sin sälta(tex baconinlindad grillad kyckling).Detta recept kommer på min Måste-prova-lista!