torsdag 8 januari 2009

Lax med krämig getostbulgur

Jag vet, det är inte särskilt sexigt med fullkornsbulgur. Det ser liksom trött ut. Jag hyser något slags vaneföreställning om att jag ska bli en bättre människa om jag äter mer gryn som förpackas i fula kartonger, så med jämna mellanrum fyller jag skafferiet med deppiga stapelvaror som bara tigger om att få bli käk åt mina husdjur mjölbaggarna. Själv lommar jag i slutändan alltid iväg efter snabbmakaroner eller liknande skräp, med skammen hängandes i hasorna likt en oälskad och envis släkting.

Idag gick jag däremot med högburet huvud till Ica för att inhandla en snabblagad och god lunch helt fri från snabbmakaroner. Ni som varit med ett tag vet att det inte innefattar något som packats i en plastburk eller värms i micron. Laxfiléer tänkte jag mig, och till det gröna ärter med chèvre och salladslök. Men hör och häpna (nu är ni nyfikna va?) - jag glömde ärtorna. Och därför grävde jag istället fram min trötta fullkornsbulgur och kreerade denna klart smaskiga lunch, färdig på 10 minuter. Voila!















Lax med krämig getostbulgur


2 personer

2 skinnfria laxfiléer
Olivolja
2 portioner fullkornsbulgur (eller varför inte quinoa, moghrabiah, kamutvete eller couscous?)
1 msk smakrik fond; grönsak eller kyckling
1-2 msk philadelphiaost
70 g chèvre
1 salladslök, tunt skivad
1 lime
Salt och peppar
Några ärtskott eller annat grönt du gillar

Koka bulguren enligt anvisningarna på förpackningen, men ta fond i vattnet istället för salt. Medan bulguren kokar fixar du laxen. Skölj den, torka av, salta och peppra runt om. Hetta upp lite olivolja i en panna och stek laxen - inte för länge! Jag brukar börja med hög värme någon halv minut per sida, sedan sänka till medelvärme och steka någon minut till, det brukar räcka. Ställ pannan åt sidan medan du fixar det sista med den färdigkokta bulguren: rör i philadelphia, salladslök, smulad chèvre samt någon tesked olivolja. Pressa i en skvätt lime, och smaka av med salt och peppar. Lägg upp och toppa med några ärtskott eller örter och servera med laxen.

5 kommentarer:

Annika sa...

Fullkorn kan vara så fruktansvärt äckligt. Jag gillar fullkornsbröd, men avskyr, verkligen avskyr fullkornspasta, råris, fullkornsbulgur etc. Då struntar jag hellre i att äta.
Äter de goda varianterna, fast mindre ofta, i stället. Annars blir jag både fet, slö och trögtänkt.
Så är det att vara kolhydratsjunkie och ha PCOS. Livet är bra orättvist ;).

Anonym sa...

Fast det gäller att hitta RÄTT fullkorn! Har du testat Barillas fullkornspasta? Den är väldigt...
...snäll i sin fullkornssmak. Fast det är klart - du verkar onekligen ganska säker på att det inte är din grej =)

Annika sa...

Hm....jag kom tilbaka för att mildra mitt anti-fullkorns-utbrott. Jag kom på att Zeta har vit fullkornspasta, som kan vara helt ok. Och för att skriva att det i övrigt lät som ett jättegott recept! Samt, att jag skrivit några rader om din blogg inne hos mig. Jag gillar ju verkligen att läsa här!

Pytte/Eleonora sa...

Jag är alldeles överväldigad av ditt fina beröm Annika, TACK! Jag är stolt som en tupp (eller höna, då) och flera centimeter längre. Tjoho!

Anonym sa...

Åh vad gott med getostbulgur! Det måste jag bara testa! Bulgur som är så gott också! :-)