onsdag 14 september 2011

Kött för lata och stressade

Okej, här får ni en panna kött! Vi åt just upp den och jag insåg att en superenkel köttkreation är ett tips värt att dela med sig av (whohoo!). Särskilt till er som har ungar ni måste utfodra snabbt. Och till er som är allmänt lata. Och till er som är GI- och LCHF-hooked. Och till er som gillar kött. Det är ett bra tips, helt enkelt.

Det här är super för den som inte orkar stå och forma färsbiffar i evigheten men ändå gillar variationsmöjligheten i en köttsmet. Fusk, fusk, fusk hela vägen - och supergott blev det, mycket roligare än det ser ut. Jag mätte inga ingredienser utan här får du använda fantasin lite, men rätten är väldigt förlåtande och öppen för experimenterande.

Köttpanna med tomatsås och feta

Sätt ugnen på 175 grader. Gör en köttfärssmet på saker du gillar, som om du skulle göra biffar. I min hade jag runt 400 g köttfärs, ett ägg, en halv deciliter grädde (lite drygt), en skvätt oxfond, en tiocentimetersbit grovt riven zucchini och generöst med salt och peppar. Blanda ordentligt. Häll en skvätt olivolja i en stekpanna som tål ungsvärme och ös i smeten. Sätt plattan på max och platta ut smeten med en stekspade. Dela den i köttfärsbiffsstora bitar med hjälp av stekspaden (det här gör du lite spontant och slarvigt medan köttet börjar fräsa i pannan). När du är färdig med det kanske det är dags att vända på köttbitarna? De bör ha fått lite färg under. Låt fräsa en kort stund på andra sidan och ta sedan av från värmen. Häll på en deciliter eller två av en god, färdig tomatsås. På med brutna, generösa bitar fetaost och avsluta med en drös färsk basilika. In i ugnen i 7-10 minuter beroende på tjockleken på bitarna. Servera direkt till pasta eller sallad, eller bara ett gott bröd.

9 kommentarer:

Lillan sa...

Nämen se där! Det blir morgondagens middag tror jag! Dagens ligger på tining. Kyckling.

Pytte/Eleonora sa...

Du och din förbannade kyckling... Det här tror jag att du kommer gilla!

gabriella sa...

snappade direkt upp det här - för lata och stressade. PERFEKT! Duktiga du!

Annica sa...

Åh, "gillar variationsmöjligheten i en köttsmet" - precis så :-)! Och grattis till nya bebisen!

Matarkivet sa...

Ibland känns det lika jobbigt som att bestiga Mount Everest att forma biffar, så detta blir ju perfekt!

U-K sa...

SUPER SUPER !!! Snabbt ihopslängt och alldeles förträffligt gott. Nästa gång skall jag slänga på basilikabladen INNAN tomatsåsen så kanske de fortsätter att vara snygga och gröna och inte torkade löv som det mest blev av dem nu. Tack för att du är tillbaka!

Fröken Dill sa...

Smart och kanske tillräckligt snabbt? Minns de månader då jag passade min kompis små pojkar. Trodde aldrig att jag skulle förfalla till Findus färdigköttbullar och snabbmakaroner, men vad gör man när det ska hämtas på dagis kvart i fem och maten ska stå på bordet fem?
Undrar fröken Dill

Fröken Dill sa...

Mmmmm! J har emellanåt tillverkat korv i klass med Taylor & Jones. (Han har något slags korvtillverkningsprojekt tillsammans med en kompis.) Med lyxiga korvar i frysen är man aldrig långt borta från en snabblagad rätt i lyxklass!
Hälsar fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

gabriella - tack! Och vad roligt att se dig här, hälsa familjen massor!

Annica - tack så väldans!

Matarkivet - eller HUR?!

U-K - självklart borde basilikan ligga under tomaterna, jag kom bara på att jag hade basilika först efteråt... Lite under tomaterna och sen lite färsk nyriven ovanpå innan servering borde det vara! Kul att du gillade receptet i övrigt.

Fröken Dill - finns mycket jag serverar min dotter som jag aldrig trodde jag skulle servera någon, ha ha. Men man lär så länge man lever!