söndag 6 december 2009

En liten rätt: friterad banan med glass

Trodde ni inte va? Well, när man minst anar det dyker morsan upp med en friterad banana. Mest för att jag så hett önskar att jag kunde få en ikväll. Man vet aldrig...
Jag vet inte hur ni känner för den här oanständigt ohälsosamma desserten (fast det döljer sig ju faktiskt en hälsosam frukt därinne, alltid något), men själv kan jag beställa fylla små lättel på första bästa fulkinakrog bara för att få avsluta med en nyfriterad orgie med glass.
För några veckor sedan provade jag att göra egna friterade bananer från scratch för första gången, och resultatet blev riktigt lyckat. Skönt att slippa trycka i sig biff med lök i fortsättningen och bara kunna gå rakt på the goodies!

Friterad banan med glass

4 personer

2 bananer
2 dl vetemjöl
2 dl iskallt mineralvatten
1 msk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker

1/2 liter neutral olja att fritera i, t ex raps

Sirap, vanlig ljus eller lönn
Vaniljglass

Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör i mineralvattnet och låt stå och svälla någon kvart. Dela bananerna rakt av och sedan på längden så att du får åtta avlånga bitar. Hetta upp oljan till ca 180 grader; en brödbit ska snabbt bli gyllene om du lägger den i oljan. Doppa bananbitarna i smeten och fritera dem i ett par minuter i oljan tills de är gyllene och riktigt frasiga. Låt rinna av på hushållspapper. Servera med vaniljglass och sirap.

7 kommentarer:

Glassmannen sa...

Måste erkänna att jag aldrig stött på den här rätten någon annanstans än i Sverige. Någon som vet om den ens är kinesisk?

Annika sa...

Jag har för mig att jag läst om rättens bakgrund i någon bok, men minns inte mer än att det är ett svenskt påfund - av någon smart kinakrogsägare. Förbaskat gott är det i varje fall.
När jag var liten åt vi i stort sett aldrig ute, men om det skledde, så gick det av stapeln på anrika, numera saligt avsomnade "Kinesiska Murenb" i Göteborg, en av landets första kinakrogar. Efter biff med lök ;) och friterade räkor med sötsur sås vankades det friterade bananer med jordgubbs-och vaniljglass.
Jag janskje måste utmana min fobiska skräck för fritering, och pröva ditt recept någon kväll. GIvetis med hemlagad glass!

Härligt att du skriver, hoppas du kommer ha tid lite då och då! Om Stella nu verkligen sover 8+3 timmar/natt, så har du ju inte mycket att skylla på...;)

hjonet sa...

Oj, vilken Kokbok!
Dags föl bananel!

Pytte/Eleonora sa...

Glassmannen - vem bryr sig egentligen? Gott är det i alla fall!

Annika - hej! Här kommer jag och kikar fram lite nervöst från amningsfåtöljen... Stella sover förvisso 8+3 men jag själv desto mindre. Ändring på det snart hoppas jag! Vadan denna friteringsfobi? Friterat rules!

Hjonet - välkommen hit! Du kanske vill bidra med något häftigt björnrecept eller så någon gång? Kram!

Fröken Dill sa...

Ryyyys, vilken nostalgi!
Detta åt jag allra första gången när jag var själv på krogen med en kille. Vi lyckades till och med beställa vin fast vi inte var mer än 16. DÅ kände man sig vuxen!
Minns fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - rys av välbehag hoppas jag?!

Anonym sa...

Sanningen är den att man NÄSTAN ALDRIG friterar i Kina. Det som man serverar i "kinesiska" restauranger som friterad kyckling och räkor är inte kinesiskt.

Om man är ute efter riktiga kinesiska efterrätter så är det färsk frukt som gäller. Mjölk eller grädde existerar nästan inte alls.