tisdag 20 april 2010

Kyckling med zucchini och vitlöksostpuck

För att vara ärlig åt jag en riktigt snuskig frysrätt till lunch i går. Jag har ju mikro nu, så det är något slags nyhetens behag över att KUNNA äta färdigrätter fast jag egentligen inte alls vill, det har blivit något osunt och besatt över det hela men jag låter mig hållas en stund till innan jag lägger in mig på avgiftning. Till middag skulle det dock piffas igen! Fast mycket enkelt piff förstås - precis som vi vill ha det, eller hur? Det här är något för er som vet att uppskatta en god färskost med vitlökssmak. Och det är simpelt att göra. Ni har väl skaffat en stektermometer vid det här laget, allihop? Vegetarianer behöver mig veterligen inga, men ni andra gör det.

Kyckling med zucchini och vitlöksostpuck

2 personer

2 kycklingfiléer, färska eller tinade
1/2 gul zucchini
1/2 grön zucchini
Olivolja

Vitlöksostpuck med sparris, gräslök och avokado

Den här röran räcker till två stora puckar och en liten.

100 g färskost med ört- och vitlökssmak, t ex Cantadou
1 knippe sparris
1 avokado
2 msk finklippt gräslök
Salt och peppar
Olivolja

Sätt ugnen på 250 grader. Bryn kycklingfiléerna runt om i lite olja och/eller smör, salta och peppra dem. Kör in en stektermometer i den tjockaste delen på en av filéerna, lägg dem i en ugnsfast form och stek i ugn tills de får en innertemperatur på 68 grader. Låt sedan vila i 10 minuter, då stiger temperaturen ett par grader till. Skär av knopparna på sparrisen, som du skurit eller brutit av de träiga ändarna på. Koka stjälkarna någon minut, de ska fortfarande vara spänstiga. Släng med knopparna en snabbis på slutet. Kyl i isvatten. Skär sparrisen i slantar. Tärna avokadon. Blanda sparris (spara knopparna till garnering!), avokado, gräslök och färskost försiktigt. Smaka av med salt och peppar och vips, har du en god röra som förvisso är delikat precis som den är men vi gillar ju att piffa till det, inte sant? Alltså smörjer vi två portionsformar ed lite olivolja och trycker i så mycket röra vi kan däri. Stjälp upp på tallriken (man kan behöva hjälpa till med en smal kniv i kanten), toppa med sparrisknopparna. Skär zucchinin i bitar och fräs dem i lite olivolja. Salt och peppar förstås. Servera med vitlöksostpucken och kyckling. Namnamnamnam.

8 kommentarer:

Mikkan sa...

Har allt skaffat en termometer! *stolt över att det blev av!*

Pytte/Eleonora sa...

Mikkan - Bravo! Den är en gudagåva.

Iasmatblogg sa...

Den där vitlökspucken måste jag testa! Det låter gott och ngt nytt!

Elin sa...

pucken låter ju supergod, misstänker att barnen skulle svälja den hel i ren förtjusning! Har ju en perfekt avokado hem som bas... hm :)

Pytte/Eleonora sa...

Iasmatblogg och Elin - pucken är faktiskt en höjdare; inga stjärnkocksingredienser i den direkt men helt enkelt ett schysstare sätt att servera en röra på. Hör gärna av er och berätta hur det blev om ni testar den!

Plommonet sa...

Det här har inget som helst med ovanstående inlägg att göra, MEN jag testade att laga halloumi själv igår (Ja, för första gången. Ja, jag är lite efter. :P), tillsammans med lite stekta grönsaker och en god salsa och NU, NU förstår jag varför det är halloumi i alla vinklar och vrår på din blogg! Jag ska snoka upp vartenda ett av dina halloumirecept, laga och dö lite av njutning. ;)

Isabelle sa...

Ser underbart gott ut! Jag älskar när man kna få det enkla och snabba att se lite extra avancerat ut;)

Pytte/Eleonora sa...

Plommonet - nu är du invigd, enjoy! Halloumi är alltid gott. Fast inte lightversionen, den är en styggelse du ska hålla dig borta ifrån.

Isabelle - eller hur?! Då har du hamnat på rätt sida!