torsdag 22 april 2010

Snabb matjesröra till gravad lax

Fisk på fisk är inte dumt alls, om ni nu trodde det. Sill på lax, tänker ni, det går ju inte. Joho, säger jag. Nähä, säger ni, Joho, säger jag. Och så håller vi på i kanske tre minuter och sedan får ni smaka och märker att jomenvisst - det funkar. Och då säger jag förstås:
Jag sa ju det.

En liten försmak av sommaren i all sin enkelhet.

Snabb matjesröra

2-4 portioner, beroende på vad den används till

200 g matjessill, gärna i filéer
2 hårdkokta ägg
1 dl gräddfil
1/2 kruka dill
2 msk klippt gräslök
Peppar

Skär matjesen i små bitar. Hacka ägg och dill. Blanda samman allt, smaka av med svartpeppar. Servera till gravad lax, mandelpotatis, sockerärtor och sallad, eller bara på lite knäckebröd. Eller med ett gott mjukt surdegsbröd. Och en öl. Och kanske en snaps. Och... Gud, ska det aldrig bli sommar?

2 kommentarer:

gabbis sa...

Nähääää? säger jag. spännande!

Helena Ljunggren sa...

Såhär snabbt ska det alltid gå att göra mat :)

matjesröra får bli min lunch idag :()