tisdag 5 maj 2009

Återhämtning med snabb spätta och fräääscht till

Gnuggar mig i de rödkantade ögonen efter att långsamt ha vaknat upp ur Valborgskoman. Är redo att återgå till mitt fortfarande rätt slöa men ändå något mer hälsosamma leverne. Sedan i torsdags har jag hunnit sitta i en park med en påse McDonalds-skräp, i en bil med en påse Burger King-skräp (grillat är förvisso godast men knappast lika bilvänligt, visade det sig) på en fest med härlig buffé, hemma i soffan med en orgie i rostat bröd, ost och marmelad samt på en indiskt hak med en Panir Tikka Masala. Vilken resa. Till lunch blev det spätta och lite fräscha grejer; snabbt ordnat, snabbt ätet. Nöjd och glad, och lite krafter tillbaka!

Snabb rödspätta med färskt grönt och lime- och basilikasås

1 person

1 spättafilé i lagom storlek
1 dl ströbröd
Smör och/eller olivolja
6-7 små färskpotatisar
2 små färska lökar (knipplök)
10 sugar snaps
1/2 lätt créme fraiche
1 lime, saft och finrivet skal
5-6 basilikablad, strimlade

Koka färskpotatisen i lättsaltat vatten i 10 minuter eller tills den är knappt mjuk. Ansa under tiden lökarna och skär dem i mindre bitar (jag kvartade själva löken och skar stjälkarna i grova bitar). Halvera ärtskidorna på längden. Salta och peppra fiskfilén och doppa den i ströbröd på båda sidor. Rör ihop créme fraiche, limeskal- och saft samt basilika, smaka av såsen med salt och peppar. Hetta upp lite smör och eventuellt lite olivolja i en panna. När potatisen kokat sina tio minuter (eller är nästan klar) så lägg i lök och sugar snaps i kastrullen och låt koka i 2 minuter till. Stek under tiden fisken, någon minut på varje sida räcker; den ska bara precis bli gyllenbrun. Servera med potatis, lök, sugar snaps och den syrliga såsen. Fräscht värre blev det, sanna mina ord.

4 kommentarer:

Xtian sa...

vad menar du med "McDonalds-skräp" och "Burger King-skräp". Förstår inte riktigt?

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - jag vet inte vad jag ska säga, du tog mig på bar gärning med dessa tarvliga ord och jag kan inget annat göra än hänga med huvudet och se lämpligt skamsen ut.

Xtian sa...

Pytte - ingen fara, blev bara lite förfärad. Jag vet ju hur andra benämner denna manna från himlen, men att hitta uttryck som "skräp" gjorde mig lite..ja, inte besviken kanske, men chockad...

Tur att du upptäckte det, det är ju huvudsaken.

Nu kan vi gå vidare och jag ska se om jag kanske ska testa varma päron med gorgonzola på. Såg gott ut.

ha en underbar helg,

Xtian

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - jag förstår hur det måste ha känts. Jag kan bara göra mitt bästa för att det inte ska hända igen och hoppas att de varma päronen med gorgonzola liksom kan släta över det hela. Ha en fin och skräpfri helg du med!