måndag 26 januari 2009

Snabb och vild pasta med panna

Slänger in den här vilda rackaren för att jävlas med era lunchlängtande smygkurrande måndagsmagar. Jag hade Lillan på besök förra veckan och det var något snabblagat, soffvänligt och värmande som eftersöktes. Lillan är dessutom väldigt kräsen utan att låtsas om det; "Nej nej, det spelar ingen roll vad vi äter", kan hon lova, och sedan hänge sig åt en tirad av försiktiga krav och villkor: "Fast kanske inte lax, det åt jag igår. Och jag gillar ingen annan fisk. Och kyckling vill jag inte ha, blä. Något nyttigt kanske, fast ingen sallad. Alltså, det får ju gärna vara pasta, men inte med fyra liter grädde liksom". Ja, ni fattar ju. Jag gnuggade mig trött i tinningarna och körde en riktig fuskpasta med hjälp av Arla Köket Viltpanna.

Snabb och vild pasta med panna

2 stooora portioner

2-3 portioner pasta, vi använde tortiglioni
1 gul lök
100 g skogschampinjoner
Smör eller olja
1 pkt älg-, ren-, eller viltmästarskav
1 burk Arla Köket Viltpanna
1 bra skvätt sherry
1 dl frysta lingon
1 dl hackad persilja
Salt och peppar

Koka pastan enligt instruktionerna på förpackningen, men ta av en eller ett par minuter på den rekommenderade koktiden om du vill ha pastan något al dente. Skär champinjonerna i bitar och hacka löken, fräs dem var för sig i lite smör eller olja och lägg i en kastrull. Fräs skavet enligt anvisningarna på förpackningen och ös ner i kastrullen. På med viltpanna och sherry och låt koka ihop ett par minuter. I med lingon och hälften av persiljan och låt koka en minut till. Smaka av med salt och peppar. Blanda med pastan, lägg upp i skålar och strö resten av persiljan överst. Mums. Tyckte Lillan också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

von Essen. Det må jag säga. Grattis till giftemålet. Såg ett bekant ansikte på Facebook men kopplade inte efternamnet. :)

Nu ska jag kolla hur det står till med dina matlagningskunskaper.

Ha det gott!

Anonym sa...

hahaha!! Jag är väl inte kräsen heller! Nu förstår jag inte vad du menar.. Eller jo, det gör jag. Och tur var väl det för annars kanske det hade blivit en havets falukorv istället för denna LJUVLIGT mustiga svamppasta (det vattnas i munne på mig trots att jag är alldeles nyäten)!

Som jag brukar säga när något får topp-betyg: Den här vill jag ha på min födelsedag!!

Pytte/Eleonora sa...

PappanPappa - välkommen hit! Kul att se dig igen, och grattis till bebisen!

Lillan - det är verkligen den finaste komplimang man kan få. Det blir en himla stor buffé på din birthday!