torsdag 21 oktober 2010

Beroendeframkallande fläskkarré med gurksallad

Matkoma efter den här lunchen, omigod alltså. Köttet var läskigt gott, jag ungefär dubbelt så mycket som är hälsosamt. Salladen i sin tur blev en krispig hit där salt och mjuk fetaost fick känna på the asian touch i form av en dressing med sesamolja, soja och den användbara agavesirapen (men den blir god med en "vanlig" vinägrett också).
Och som kronan på verket det supernyttiga och goda granatäpplet som blivit billigare överallt - jag kunde inte sluta äta. Måhända att smakerna spretar iväg åt alla håll, men gott var det i alla fall!
Resterna ska jag äta upp så fort jag glömt löftet till min stackars mage att aldrig äta igen.

Fläskkarré med gurksallad

3 personer

600 g benfri fläskkarré
3 msk japansk soja
3 msk sweet chilisås
1 msk råsocker
1 vitlöksklyfta, fint riven
Smör och/eller olja till stekning
Salt och peppar

Skär fläskkarrén i stavar och bryn dem runt om i smör och/eller olja. Blanda samman ingredienserna till såsen och häll på lite i taget när köttet är brynt; du vill inte att köttet ska koka i såsen utan fastna runt om och ge fin färg. Och bli så där härligt geggigt. Salta och peppra lite och ställ pannan åt sidan när köttet ser oemotståndligt ut och är genomstekt.

Gurksallad med fetaost, granatäpple och sötsur dressing
2 små slanggurkor (500 g totalt)
200 g fetaost
1 granatäpple
1 liten röd lök
1/2 röd chilifrukt
10 stora basilikablad

Dressing
1 lime
1 msk agavesirap
1 msk japansk soja
1 tsk sesamolja
salt och peppar

Blanda samman ingredienserna till dressingen, smaka av med salt och peppar. Skala gurkorna och skär dem i fyra delar på längden, skär bort kärnorna och skär i centimeterstora bitar. Skala och hacka rödlöken, smula fetaosten grovt, kärna ur och finstrimla pepparfrukten, strimla basilikan. Halvera granatäpplet och banka ur kärnorna, och låt dem möta resten av salladskompisarna och dressingen i en sinnlig förening. Det ska kännas lite weird men ändå rätt på något sätt - lite som när man träffar folk man inte sett sedan lågstadiet. Ät tillsammans med fläskköttet, nystekt eller ljummet; vill du ha kolhydrater till passar säkert något litet gryn som mathavre eller pärlcouscous utmärkt.

7 kommentarer:

Mikkan sa...

din blogg är beroendeframkallande. detta recept vågar jag nästan inte testa för jag fattar ju att jag kommer äta hela helgen. jag har 1,3kg benfri karré hemma, 1 moget granatäpple, gurka och feta liksom. Meant to be?

Christer sa...

Måste köpa granatäpple:)
Oj, vilka fina bilder du tar

Pytte/Eleonora sa...

Mikkan - vad du är rar, jag tackar och bugar! Och tycker absolut att du ska agera på alla tydliga tecken och goffa i kött och gurksallad så mycket du bara kan.

Christer - tack så mycket! Som jag sagt tidigare är det verkligen en fin komplimang från någon som tar bilder av din kaliber.

Annelie sa...

Beroendeframkallande var ordet, huur gott som helst! Bloggen och dessa härligt presenterade recept börjar bli en GOD vana!

Pytte/Eleonora sa...

Tack så väldans, vänliga Annelie!

Anonym sa...

Det här var verkligen otroligt gott! Kommer jag definitivt göra igen! Alla dina recept blir ju bara succe! I kväll ska jag göra dina fetaostfyllda köttfärsbiffar med dillslungade betor, ska grilla biffarna tänkte jag. Tack för all härlig inspiration man får av dig!

Pytte/Eleonora sa...

Tack snälla fina anonyma du!