måndag 4 oktober 2010

Matbloggspriset 2010 - hmm.

Så är då nomineringarna klara till Matbloggspriset 2010. Samtliga tio är kolossalt värdiga vinnare, men jag funderar ändå vartåt det hela barkar. Att de driver de bästa svenska matbloggarna är det ingen som förnekar, och det är just den bästa matbloggen som faktiskt ska koras. Ändå är det något som känns lite tråkigt någonstans.

Att matälskande Lisa är nominerad igen är ett för mig självklart faktum medan hon själv skulle ge ifrån sig nomineringen till någon som är mindre matproffs än hon själv. Surdegs-Martin vann priset 2008 och är nominerad igen - självklart, eftersom han är älskad och grym. En eller annan av de övriga nominerade får en andra chans i tävlingen, vilket är roligt.
Allt är egentligen helt i sin ordning.

Men hur känner de mindre kända bloggarna nu? Som länkat, tipsat, hoppats och fört kampanj bland alla de känner? Kommer de att göra lika stor sak nästa år? I skrivande stund finns 973 matbloggar registrerade på Bloggtoppen (ett noterande som gör att jag inte längre tycker min hundra-nåntingplats är något att skämmas över), varav de flesta säkert går och drömmer om att bli uppmärksammade. Efter att ha sett årets nomineringar har jag svårt att se hur de ska våga hoppas igen. Frågan är hur stor tävlingen kan vara utan alla dessa "små" bloggare (räknar mig själv till denna skara, även om jag per definition kanske skulle tillhöra proffsen om en sådan kategori fanns, eftersom jag publicerar recept i Leva) och deras uppmärksamhet?

Jag skickade in ett litet ynka tips om mig själv (det finns en gräns även för min blygsamhet...), men bad inte om support på bloggen eftersom jag själv inte ens ansåg mig särskilt värdig något pris. Fast det var för att jag slarvat så mycket på sistone, och innerst inne hoppas (hoppades) jag alltid på en liten nominering.
Nu vet jag att jag kan blogga varje dag, men aldrig uppnå samma nivå som de som platsar. Alltså kommer jag förmodligen inte länka, tjoa, heja eller liknande i framtiden, eftersom jag är dålig på att bräka om sådant som inte rör mig.
Förmodligen kommer jag inte ens nominera mig själv i det tysta.

Hur känner ni andra? Har ni tappat hoppet? Vad tror ni händer med Matbloggspriset - kan det bli för stor distans till den vanliga, okända lilla hemmamatbloggaren och därmed förlora del av sin tjusning? Kan en blogg bli för bra för att kunna nomineras? Ska inte en blogg som är bäst ena året kunna vara bäst även nästa?

Jag är kluven - det var ju trots allt de bästa som blev nominerade. Och så ska det ju vara.

14 kommentarer:

tina sa...

Hej, gaska upp dig! Herremingud, kunde lilla picki (utan att tjoa och tjimma i bloggen) bli nominerad och vinna förra året, så kan väl Pyttes (eller för den delen vilken blogg som helst nomineras/vinna nästa år!?). När jag tagit emot pris förra året och fick frågan av en journalist på Allt om mat om vilken min favoritmatblogg är så var mitt spontana svar utan att tänka efter just din blogg. Jag hade tänkt nominera Pyttes i år, men glömde bort att nominera någon blogg över huvudtaget. Nu får jag skämmas, men att Pyttes. Matblogg 59267054 inte är nominerad i år betyder inte att du inte tillhör dom bästa. Punkt!

Annika sa...

Jag vet inte vad jag tycker. Kanske att de borde göra två kategorier nästa år, en för de som är "proffs" och en för amatörer?

Jag kan nog känna lite samma sak som du, trots att jag inte kan skämmas över min besöksstatistik. Vad ska man fokusera på - bra texter, snygga foton eller fantastiska recept? Vissa av de nominerade kvalar inte in i samtliga dessa tre kategorier. Det hade varit väldigt kul att läsa en motivering till juryns val, skriver jag, och hoppas att jag inte låter alltför sur och/eller bitter...;).(För övrigt vet jag inte ens om jag blev nominerad av någon, för den delen.)

pipopp sa...

Många viktiga frågor i det inlägget - om man vill att det det ska finnas ett matbloggspris som är förankrat hos matbloggare i framtiden.

Med tanken på kvaliteten hos de nominerade kan man kanske inte säga så mycket. De jag läst (alla utom en) är bra.

Men var är humorn? Det fräcka? Det nya? Överraskningen?

Två klasser skulle vara det naturliga, eller kanske tom tre.

En proffsklass för de som lever på att vara antingen skribenter, kockar eller fotografer. En klass för amatörmatbloggare. En tredje klass för bakochkakbloggare.

En kock skulle vara med i juryn för att bedöma receptens innehåll - teknik, kreativitet, skicklighet, nyskapande, smak.

Kriterierna för bedömningen borde vara öppna och tranparanta.
Förslag utan inbördes ordning:

* Receptens nyskapande
* Matlagningens kvalitet i fråga om kunnande och matlagningsteknik
* Öppenhet och interaktivitet med andra bloggare/läsare, kommentatorer
* Fotokvalitet
* Bloggteknisk kvalitet
* Skriftlig förmåga
* Uthållighet, uppdateringsfrekvens, kanske
* Integritet gentemot trender och producenter

För jag tror också att priset kommer att dö bland den stora gruppen matbloggare annars.

De nu nominerade kanske slår bättre bland "vanligt" folk, vem vet?

Jag kan säga det här eftersom jag överhuvudtaget inte aspirera på någon nominering. Jag matbloggar mest för att ha ett alibi att prata och läsa om mat. Med en matblogg är det lättare att få vara med i samtalet.
Min tävlingsklass vore meste svenske matbloggsläsare - då kanske en nominering skulle komma.
:)

Anna B sa...

Hej Pytte och ni andra,

Jag är inte så mycket för tjoanden heller, mrn funderade en del på innehåll och professionalitet idag.
Hur jämför man t ex Lisas massiva utbildningsinsats mot den perfekta cupcakeglasyren? Eller enkel mat jämfört med ett avancerat långtidskok? Eller en textorienterad journalistisk blogg mot en med fina bilder på heminredning?
Kanske vore Matbloggsprisets nästa steg, för att fortsätta vara legitim, att nominera i olika kategorier, som Rockbjörnen:
Bästa recept, Bästa utbildare,
Bästa foto, Bästa bakblogg, Bästa nytänkare etc, och kanske rotera så att förra årets vinnare inte är aktuella.
De kan få vara med och överräcka rosor till vinnarna istället och skåla för nästa övertagare av stafettpinnen.

Anna B sa...

Vi är visst inne på samma spår, Pipopp :)

Pytte/Eleonora sa...

Jätteintressanta kommentarer, hoppas att det kommer fler! Vill poängtera att jag varken med bloggen i allmänhet eller med detta inlägg är ute med håven (men tack för den fina fisken i form av tinas uppmuntran), utan bara funderar på om tävlingen verkligen kommer till sin rätt om man inte tänker om lite, om det alls GÅR att tänka om. Roligt att få veta vad ni tycker!

Anne sa...

Jag tycker också att det vore väldigt roligt med flera kategorier i framtiden. Det behöver inte vara några tjusiga vinster- hellre då att man kanske har ett kalas eller så för alla de nominerade, eller alla matbloggare som vill. Det kanske rentav är något vi kan jobba lite med i det nystartade nätverket? Hellre att vi tillsammans firar mångfalden, liksom.

pipopp sa...

Anne, jag tror du är något på spåret där - i alla fall på längre sikt.

Undrar om det vore idé med någon slags enkät redan nu? Att fråga matbloggare själva vad de värdesätter i en matblogg?
Dilettanmässiga formulär blir inget bra, det engagerar inte.
Ja, det är mest retoriska frågor. *Tänker högt.*

Anonym sa...

Är det inte lite samma sak som att vi i Sverige uppskattar Gordon Ramsey, Jamie Oliver och Nigella Lawson är men knappt vet vem Marco Pierra White, Mario Batali eller Anthony Bourdain är. Vi är kanske lite för rädda för att det ska bli eletistiskt och svårt och därmed stöta bort "vanliga" människor. Heston Blumenthal har gjort flera tv-serier för brittisk television, jag undrar om vi i Sverige skulle kunna göra samma sak med till exempel Henrik Norström.

Emmas Kök sa...

För ett år sen var min blogg inte alls lika stor som idag, om man ens ska säga att den är stor.. Jag hoppades självklart på nominering förra året men det blev jag inte. I år är jag dock det och det känns fantastiskt kul! Ett år har gjort mycket och min blogg har utvecklats enormt så det är bara att fortsätta göra din grej! :)

Christer sa...

Hej Pytte! Jag är relativt ny matbloggare, började januari 2010 så är dåligt insatt i ämnen men en sak vet jag. Att du är en given kandidat och för mig en vinnare.

Pytte/Eleonora sa...

Det är jättekul och intressant med alla synpunkter och idéer, vilka inte minst Christopher Anderton som grundat Matbloggspriset uppmärksammat. Jag ska inte moderera diskussionen vidare men vill flika in ett stort och välförtjänt grattis till Emmas Kök - hurra! - samt ett tack till fina kommentarer som tinas och Christers. Bättre än alla priser i världen! Jag gillar verkligen den här klubben för inbördes beundran som alla tjatar om. Och med det säger jag godnatt!

charlotta sa...

jag tycker din blogg är helt fantastisk (trots att jag är kass på att kommentera, ber om ursäkt för det) och skulle det inte vara för det faktum att jag har missat hela matbloggspris-nominerings-diskussionerna (ja, jag lever under en sten...) skulle jag utan tvekan nominerat dig. basta.

Pytte/Eleonora sa...

charlotta - tack så mycket, hemskt roligt att höra! Kanske måste jag stifta ett eget litet pris att nominera mig till... Och tack för kommentaren som påminde mig om att lägga in dig som favorit, gillar verkligen din blogg!