torsdag 16 december 2010

Sega pepparkaksmaränger med lingongrädde

De här marängerna är något av det bättre jag hittat på. Pepparkakssmulorna smälter i ugnen ihop inuti marängen, som får ett frasigt yttre, men ett inre som smakar seg och sockrig pepparkaksdeg. Lägg till lingongrädde och succén är ett faktum, I tell you!

Jag googlade pepparkaksmaränger nu för att se om jag faktiskt kunde kalla mig originell som använde riktiga pepparkakssmulor i mina maränger, men jag hittade ett recept till vars källa var HärnösandsJournalen. Det receptet visade sig dock vara mitt, snott rakt av. Så fler har uppenbarligen uppskattat det!

Marängerna kom till inför Levas decembernummer 2008, och då serverade jag dem två och två med lingongrädde emellan. I söndags, när vi hade lite glöggmingel med Christians kusiner, ställde jag dock bara fram dem så här med en skål med grädden vid sidan av så att gästerna själva fick klicka på den. En riktig hit!

Sega pepparkaksmaränger med lingongrädde

3 äggvitor
1 ½ dl socker
1 krm ättika
50 g pepparkakor
1 dl vispgrädde
2 msk rårörda lingon

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna med elvisp till ett hårt, toppigt skum. Vispa i vinägern, och sedan sockret, lite i taget, tills smeten är tjock, glansig och fast och det inte rinner ut något om du vänder upp och ner på bunken. Krossa pepparkakorna i en mortel; det gör inget om bitarna och smulorna är lite olika stora. Vänd ner alltsammans i marängsmeten. Nu kommer smeten att kännas lösare, men det är ingen fara på taket.

Klicka ut den i små rundlar på bakplåtspapper på en plåt och grädda marängerna i ca 1 ½ timme, eller tills de känns torra även på undersidan. Låt dem svalna. Vispa grädden och rör i sylt. Lägg samman marängerna två och två med en klick lingongrädde emellan, och avnjut snarast innan grädden får marängerna att mjukna. Eller ställ fram grädden i en skål vid sidan av och låt gästerna själva förse sig!

8 kommentarer:

Unknown sa...

OMG - vad det låter gott! Måste vara en hit helt enkelt. Ska göra dem imorgon! Tack för tipset!

Pytte/Eleonora sa...

ika - vad roligt! Du berättar väl vad du tyckte sen? Kram!

Lillan sa...

"Jag är inte så bra på efterrätter" säger Pytte när vi delar upp vem som ska göra vad på nyårsmenyn. NÄHÄ? Det här låter ju bara som det godaste Gud skapat. Eller ja, Pytte. Fast du är ju lite av en Gud i de här sammanhangen!

Pytte/Eleonora sa...

ÄÄÄÄÄSCH! Fast det här är ingen efterrätt, det är mer av ett... Nam-nam. Jag är ganska bra på nam-nam.

Cecilia sa...

Det här låter ju så gott att t o m jag blir sugen nästan. Funkar nog inte med EggReplacer :)

Anonym sa...

Dessa bakades i helgen. Superenkelt och fantastiskt gott!/Annelie

Erka Perka sa...

Så gott! God fortsättning påre!

Anna-Viktoria sa...

Har glömt att säga att de gjorde SUCCÉ hemma i julas. Världens smarrigaste!