fredag 24 september 2010

Ljummen sallad med zucchini, äpple och pesto

Glad höst! Vi äter FÖRBANNAT tråkig mat hemma just nu men någon enstaka gång får vi fint besök och då försöker vi åtminstone hålla skenet uppe och svänga ihop något som... tja, inte kommer från en plastburk. Till exempel en snabb men god ljummen sallad med pesto. Pesto från plastburk förvisso, men vafan - nobody's perfect.

Fina Kina gillade den här rätten och det gjorde vi med, så vi åt upp alltihop på tre fastän den kanske räckt till fyra mer modesta ätare.

Vi använde:

400 g gravad, färdigskivad lax

3 kokta ägg
2 avokado
1 lagom stor zucchini
2 små svenska röda äpplen
lite olivolja
2 msk pesto, färdigköpt men god
1 litet tråg rucola
1/2 kruka basilika


Sås, om man vill: 1 dl gräddfil utrörd med 1 msk pesto, plus ordentligt med salt och peppar och en citronskvätt kanske

Zucchinin skars i ganska chunky bitar, äpplet i oskalade klyftor. Frästes en stund i olivolja (släng i lite tunt skivad vitlök om du inte ska fjäska för kostymer efter lunchen), och belönades för sin nya, lite gyllene färg med pesto. Frästes lite till. Ner i en skål, blandades med grovhackad rucola och basilika och lades upp på fint fat. Mjukt kokta ägghalvor ovanpå och så den snabbt improviserade och matchande såsen i slarviga klickar ovanpå. Massor med svartpeppar. Laxskivorna serverades till, ackompanjerade av citronklyftor. Enkelt, gott, nyttigt!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Kan till och med jag klara den här tror du? Kajsa

Pytte/Eleonora sa...

Kajsa, mina ljumma sallader är som skapta för dig, tro mig!

Anonym sa...

Det ser väldigt gott ut.

Henrik sa...

Låter gott!

Vad använde du för färdig pesto? Det är svårt att hitta en bra sådan, tycker jag.

Christer sa...

Grym bild!

Pytte/Eleonora sa...

matpolisen - tack! Det ger ju inte Nobelpriset i matlagning, men det var smaskens i all sin enkelhet!

Henrik - jag använde en färsk pesto rosso från kyldisken, tror det var en simpel Rana. Jag är ingen konnässör på området, men den dög fint åt mig!

Christer - tackar! Det är verkligen en fin komplimang när det kommer från dig. Ni andra - spana in Christers blogg, där kan man snacka grymma bilder. Och fantastisk mat!

tina sa...

Du frestar mig, det här är mat jag gillar.

Och du förresten, listan figurerade även i GP: http://www.gp.se/matdryck/mat/1.443430-matlust-pa-ett-klick :-P

Pytte/Eleonora sa...

Men Tina - vilken grej! TACK! Hörni, gå in och kolla, nu blir jag stolt som bara den!