måndag 24 januari 2011

Torsk med skirat smör, dill och löskokt ägg

Det här med torsk, ägg och skirat smör är ju ingen nyhet direkt men det gör det ju inte mindre gott. Det jag vill uppmuntra till med det här inlägget är att våga låta ägget vara löst. Eller lösare, i alla fall. För visst brukar du väl koka ägget ganska fast när det ska ätas så här med fisk? Gör inte det. Njut av lite rinnig gula i kombination med skirat smör (om man orkar; smält duger fint), massor av dill och så flingigt salt på det. Allt tronandes på en bit god fisk.

Det verkar som att pepparrot är obligatoriskt i sådana här sammanhang men jag struntade högaktningsfullt i det och tindrade istället med ögonen åt romansen mellan smör och ägg. Lite citron till är fint, dock. Och svartpeppar. Servera med kokt potatis eller gör som vi och nöj dig med broccoli och haricots verts.

Torsk med löskokt ägg, skirat smör och dill

2-3 personer

400 g torsk eller annan god, vit fisk
3 ägg, löst till krämigt kokta
50-75 g smör, beroende på samvete
1 stor knippe dill
Pepparrot, om man vill
Flingsalt
Svartpeppar
Citronklyftor

Tillaga torsken på det sätt du föredrar. Jag skriver så eftersom jag själv lyckades demolera mina fina bitar fullständigt; jag orkar inte hålla på och rimma dem och så utan lät dem bara sjuda i lite vitpeppar-,salt- och dillkryddat vatten i en stekpanna. Det blev jättegott men jag fick inte så fina bitar torsk efter att ha försökt vända dem i den grunda vattenbeståndet...

Anywhoo.

Du har din fina torsk, vilken du tillagat bättre än jag. Du smälter ditt smör, och skirar det om du vill - i praktiken innebär detta att du efter att det smält på låg värme får stå en stund så att saltet och restslasket sjunker till botten i form av en vit sörja (man kan behöva skumma vitt på toppen också), vilken du låter ligga kvar i botten när du försiktigt häller över det vackert gula i ett annat kärl. Du grovhackar dina lösa ägg någonstans där den förhoppningsvis lite lagom rinniga gulan inte går förlorad. Du öser ägg över din nytillagade torsk. Du öser dill över dina nyhackade ägg. Du häller nyskirat (eller oskirat) smör över hela härligheten. River eventuellt över färsk pepparrot. Saltar. Pepprar. Bjuder barn och vuxna. Njuter, och tänker:
"Det här var väl inte så förbannat krångligt. Jag ska äta fisk oftare."

1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

Har jag sagt länge nu att jag ska göra. Men vill nog gärna ha lite pepparrot till. Mums!!