fredag 13 augusti 2010

Lakritspannacotta med hallon

Ni fattar ju att man upplever en viss prestationsångest när bloggen skrikit ut sin tystnad i nästan två månader. Då måste comeback-inlägget liksom vara värt det. Well.
Här har ni den.
Succédesserten.
Den enkla.
Den oemotståndliga.
Den - wait for it - waaaiiiit for it - waaaaaaaaaiiiiiiiiit fooooor iiiiit - den turkisk peppar-späckade pannacottan.
Varsågoda.
Och hej förresten!

Lakritspannacotta med hallon

4 större portioner eller 6 små

3 dl vispgrädde
2 dl gräddfil
2 gelatinblad
1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver (ej att förväxla med vaniljsocker; använd vaniljstång om du inte hittar pulvret. Jag använder det för att jag är lat och det är förbannat bekvämt. Och gott)
10 turkisk peppar-karameller, plus ett par extra till garnering
Färska hallon

Lägg gelatinbladen i blöt i 5 minuter. Mortla under tiden de tio karamellerna så fint du kan. Koka upp grädden tillsammans med sockret och ta av från plattan. Rör i vaniljpulver och urkramade gelatinblad, och sedan det ljuvliga turkiska pulvret. Rör tills allt är slätt och upplöst och lite grått och fantastiskt väldoftande. I med gräddfilen och blanda noggrant. Häll upp på fina glas och låt stå att stelna i 3-4 timmar i kylen. Servera med färska hallon och lite krossad turkisk peppar ovanpå.

12 kommentarer:

tina sa...

Lakrits! I pannacottan! Nej det är omöjligt. Jag kräver ett nytt recept, och det får absolut inte gå två månader tills dess! ;-)

Välkommen tillbaka förresten, jag har saknat dig!

Pytte/Eleonora sa...

Mäh! Bah! Klort som korvspad att det ska vara lakrits in the pannacotta, var annars? Men måhända skriver jag ÄNDÅ något nytt recept snart. Man vet aldrig. Tack för din fina uppmuntran!

Remsan sa...

Trevligt att se dig tillbaka. Kanon med lakritspannacotta. Har själv funderat på just att smaksätta pannacotta med lakrits. För ihop med hallon måste det vara worth waiting for ;-)
Håller med Tina, inga mer 2 månaders uppehåll nu!

sanna sa...

Jag skulle aldrig komma på att ha lakrits i pannacotta!? och defitivt inte något så härligt som turkiska karameller!! Du är genial, detta ska testas! to bad att allt är stängt just nu - jaja nu ska jag drömma ljuva drömmar och lakrispanacotta <3 tack och välkommen tillbaka!!!

Lars W sa...

Hej!
Det låter gott! Jag älskar lakrits.
Skulle vilja ta in receptet i www.kökschefen.se. Vad sägs om det?

Du har säkert fler intressanta recept för livsnjutare som jag kan ta in.
Lars

Pytte/Eleonora sa...

Remsan - jag ska försöka skärpa mig, jag lovar! Att försöka alltså. I alla fall. Tack!

sanna - ÄSCH då! Genial vet jag inte... Men turkisk peppar är ett genialt påfund. Klart underbart att leka med. Berätta gärna hur det gick om du testar!

Lars W - du får jättegärna ta in mina recept och bilder om du hänvisar tydligt till mig, och gärna länkar också. Då blir jag bara glad!

Annika sa...

Kul! Jag har smaksatt panna cotta med stjärnanis, vilket var grymt gott, men detta låter (nästan) ståret vassare ;)!

Anna sa...

Oj! Lakritspannacotta?! Jag själv som brukar tycka att klassikern med vitchoklad är kick-ass. Måste prova!

Marika sa...

Det här var så gott så gott och lätt att göra! Gästerna blev impade och det bästa av allt. - vi var bara 4 på middagen dvs det blev två kvar till dagen efter till bara MIG!!

Pytte/Eleonora sa...

Annika och Anna - prova! Den är grym.

Marika - härligt! Då fick alla skeptikerna svar på tal...

mimmi ekdahl sa...

Nu har jag gjort den samt citronmoussetårtan och väntar på att få äta båda, mums!
Det är lätt hänt att det blir bakning inför en tenta skrivning :D mycket roligare. Tack för härliga recept!

mimmi ekdahl sa...

Nu har jag gjort den samt citronmoussetårtan och väntar på att få äta båda, mums!
Det är lätt hänt att det blir bakning inför en tenta skrivning :D mycket roligare. Tack för härliga recept!