fredag 8 maj 2009

Kolla, något att hälla ost på!

Ibland blir det extra flådigt när jag är ensam hemma, ibland spartanskt. Igår tittade jag djupt i grönsakslådan med något slags fåfäng ambition att vara nyttig, och hittade både det ena och det andra. Det skjutsades hurtigt in i ugnen och vägdes upp med en onyttig gorgonzolasås. Jag älskar alla blå- och grönmögelostar och tycker att det mesta klär i väldoftande ostskrud. Missa inte päronet - varmt päron med lite tuggmotstånd kvar till gorgonzolasås är fabulöst i all sin enkelhet.

Varma grönsaker och päron med gorgonzolasås

Sätt ugnen på 225 grader. Ta de grönsaker du har och gillar (jag använde en persiljerot, en halv röd paprika, ett par knipplökar, två halverade vitlöksklyftor och en bit zucchini) och skär dem i lämpliga stavar, bitar och klyftor. Lägg dem i en ugnsfast form och smörj dem kärleksfullt med lite god olivolja. Låt steka i 15 minuter. Tag ett fast päron och skär det i ett par stora, kärnhusfria klyftor. Ta ut grönsakerna, vänd runt dem och lägg på päronklyftorna. Salta och peppra och låt steka i 10 minuter till. Koka under tiden ihop 30 g god, smakrik gorgonzola med 1/2 dl matlagningsgrädde och smaka av med lite salt och peppar. Servera såsen till de heta grönsakerna och päronklyftorna.

4 kommentarer:

Elin sa...

Aaah! Det där är min melodi!

Trevlig helg!

bakmammorna sa...

Å vad gott!!!!! det vattnas i munnen på mig när jag läser det receptet! :-)

Pytte/Eleonora sa...

Elin och bakmammorna - det var så fint i all sin enkelhet. Och som sagt, gorgonzola piffar ju upp det mesta. Trevlig helg!

Swedish Mike sa...

Det har ser helt lysande ut, maste provas snart.

Tack for inspirationen!

// Mike