tisdag 25 januari 2011

Blodapelsin med vaniljgräddfil och granatäppelsirap

Okej, sirapen på granatäpple är ett jäkla skryt men jag hade den i kylen redan och den passade utmärkt till den här superenkla desserten. Receptet på sirapen får du nedan - mycket enklare än du tror!

Vi åt en urgod middag igår bestående av Prisextras färdiga västerbottenbiffar, Lallerstedts burkade bea, sallad och ett knippe sparris från något land långt borta. Jag blir hungrig bara jag tänker på det. Efteråt svängde jag ihop den här lilla godbiten (något måste jag ju laga själv):

Tag 1 blodapelsin per person. Skala med kniv så att du får bort allt det vita och skiva lite tunt så där. Lägg ut på tallrik. Blanda 1 dl gräddfil med 1 tsk vaniljhonung (det har jag hemma men det har förmodligen inte du, no offense, så du tar lämpligen lite honung och lite vaniljpulver eller en dutt vaniljsocker istället, eller bara honung, så noga är det inte) och ringla över frukten. Har du varit ambitiös och skapat sirap ringlar du över lite nu - urgott till; lite sötbeskt sådär - annars går du direkt vidare till den simpla toppingen, vilken är 1/2 - 1 dl grovt hackade hasselnötter. Klart!

Granatäppelsirap

3 dl granatäppeljuice (100%)
1,5 dl socker
1 msk pressad citron

Låt allt sjuda försiktigt i en kastrull tills du får en sirap; det tar ca 45 min. Ställ att svalna.

2 kommentarer:

Christer sa...

Den sirapen ska jag prova. Tack för namnbytet:)

Pytte/Eleonora sa...

Christer - den är god till parmesan och andra lagrade ostar också!