måndag 8 december 2008

Hummermacka unswedish style

Jag var snudd på för svensk för att publicera det här inlägget, men jag kan inte låta bli.
Det gäller min hummermacka.
"Dagen efter" är man ofta för fattig (efter en natt på stan), för trött (efter en natt på stan) eller för bakis (efter en natt på stan) för att orka klämma fram något mer än en snabbmakaron med ketchup eller på sin höjd en pizza åt sin fettkrävande mage. Men vad gör jag? Hånskrattar finanskrisen i ansiktet, bröstar upp mig ordentligt, strider morskt iväg till Ica och inhandlar en färsk hummer. Och gör världens godaste bakismacka. Så typiskt mig. Skit i vad det kostar - ibland måste man ju bara ha hummer till frulle. Visst?

Hummermacka unswedish style:

2 personer

1 liten hummer
4 skivor gott vitt bröd (tack Linus för vårt, du är Brödguden)
Smör
4 msk färdig god aioli (jag gillar Alains från Ridderheims, om man inte orkar göra egen)
1 liten avokado
1/2 liten rödlök
1 näve rucola
Salt och peppar

Attackera hummern och frigör allt gott kött. Fördela i mindre bitar. Stek brödskivorna på medelvärme i så mycket smör du har samvete till; "dagen efter" är det förmodligen ganska mycket. De ska bli gyllenbruna och frasiga. Bred en matsked aioli på varje brödskiva, salta och peppra lite. Fördela avokado på två av brödskivorna, ös på med hummerkött, tunt skivad rödlök och rucola. Toppa med resterande brödskivor. Halvera dubbelmackorna och servera med iskall mjölk.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut, ja tack, det är en riktig matnörd som skriver.

Anonym sa...

Jesus vad gott. Men jag blir ändå lite mörkrädd. Detta var alltså din frukost?? Okej. För oss dödliga skulle det ju annars kunna vara en bra bra förrätt till nyårsaftonsmiddagen? Tills dess kör jag nog vidare på konceptet med en snabbmakaron (haha) och lite ketchup...!

Pytte/Eleonora sa...

Joråsörrusatte. Sån är jag.

Anonym sa...

Brödguden... Inte då. Bara en gudomlig som du kan komma på en sån här frukost.

Måste prova...

Husmodern sa...

Shit. Måste prova!

Pytte/Eleonora sa...

Japp, japp, det måste du.