torsdag 24 mars 2011

Christian vid spisen - vecka 1

Igår inledde Christian vår nya köksdeal med att laga Jamie Olivers carbonara på squash från Mat för hela året (kommer ursprungligen från Jamies Italien, står det). För er som inte är kungar i grönsaksdisken kan jag meddela att squash är detsamma som zucchini. Och som courgette. Våra respektive kommentarer till resultatet får du under receptet!

Squashcarbonara (Recept: Jamie Oliver)

2 portioner

2 stora ägg
2 msk crème fraiche
25 g finriven parmesan
2 tsk olivolja
60 g pancetta, tärnad
1/4 rödlök, skivad
1/2 gul squash, i tunna stavar
1/2 grön squash, i tunna stavar
rivet skal av 1 citron
Små späda örter till serveringen

2 portioner färsk pasta (Jamie använder förstås hemmagjord)

Vispa i en bunke samman äggen med crème fraiche, det mesta av parmesanen och lite nymald svartpeppar. Hetta upp olivolja i en tjockbottnad stekpanna och fräs pancettan tills den är knaprig. Tillsätt löken och fräs i ytterligare 2 minuter. Koka pastan i 3 minuter, eller tills den är al dente, i en stor kastrull med saltat vatten. Lägg under tiden squashen i stekpannan med pancettan och löken och fräs tills den är mjuk. Häll av
kokvattnet från plattan men spara lite vatten och blanda pastan och vattenskvätten med squashen i stekpannan. Dra pannan från värmen och häll på äggblandningen. Blanda varsamt och låt såsen tjockna. Servera direkt med det som är kvar av parmesanen, det rivna citronskalet och hackade örter.


Christians kommentar:

"Jag skämdes lite över att välja en så pass "enkel" rätt, men man måste ju börja någonstans. Det blev ganska dyrt, eftersom jag ville gå exakt efter receptet och köpte både äkta parmesan och hittade fin pancetta på Cajsa Warg. Och pancettan gjorde verkligen rätten enligt min mening. Det blev en helt annat italiensk touch istället för vanligt bacon. Tyvärr hittade jag ingen gul zucchini.

En sak som stör mig i många recept är det inte framgår vad man bör förbereda. I det här fallet var det "häll i pastan som ska koka i 3 minuter". Okej. "Häll SAMTIDIGT i alla små tunna zucchini-stavar som du redan har skivat upp". Eh, nej det har jag inte eftersom det framgick i texten först NU. Så det blev panikattack på zucchinin med julienne-skalaren - tunna skivor istället för stavar, vilket faktiskt passade bättre.

En annan grej: när det står att saker ska "fräsa" tillsammans glömmer man att olivolja och stekt fläsk i kombination bildar väldigt mycket vätska, med resultatet att saker snarare kokas och friteras. Överlag en sjukt god rätt som jag gärna gör igen, dock med mer sås nästa gång."

Pyttes kommentar:

Jag tyckte pastan blev hemsk god, även om det behövdes lite salt och extra peppar. Jag tror att Christian kan ha blandat såsen med något överdrivna mängder pasta; det blev ett helt berg med mat och såsen sögs upp lite för snabbt. Rätten hade vunnit på att vara krämigare. Bacon skulle kunna ersätta pancettan men den var verkligen fantastiskt god i den här rätten, så om du kan hitta pancetta vinner pastan på det.

4 kommentarer:

anna n sa...

Gillade verkligen det här inlägget!

Lulle sa...

Baaa, vad hungrig jag blev nu! Och ni två borde skriva tillsammans oftare, roligt! Puss på er!

Christian sa...

Idag tittade citronen besviket på mig. Jag ba "vafan, varför är du fortfarande här?" Den ba "för att du glömde riva mitt skal över pastan innan servering - som Jamie hade skrivit i receptet. Varför kan du aldrig göra något rätt?". "Fuck you, citron".

Pytte/Eleonora sa...

anna n - kul, tack!

Lulle - om Christian sköter sina veckor blir det väl åtminstone kommentarer från honom en gång i veckan. Mer får han inte, han är för rolig.

Christian - citronen låter hälsa att den skäms. Den ser hemskt ledsen ut faktiskt.