torsdag 10 mars 2011

Den färgglada restaurangguiden till Stockholm

I måndags lanserades årets White Guide, finsmakarnas guide till det kulinariska Sverige. Galan hölls på Grand Hôtel och Frantzén/Lindeberg (Stockholm) och Oaxen krog (Mörkö) får under 2011 dela på titeln Årets bästa restaurang. Operakällaren, Esperanto, F12, Matsalen, Mistral och Lux är andra stockholmskrogar som föga förvånande platsade på topp 10-listan.

Jag har aldrig råd att gå på White Guide-krogarna.
White Guide är en tämligen värdelös guide för just mig.
Jag kunde faktiskt inte riktigt bry mig mindre om White Guide.

Därför ber jag er om hjälp, kära läsare, att tipsa om just era favoriter. Ställen där en härlig matupplevelse inte måste kosta minst 1000 kronor per person. Det kanske inte är för att maten får smaklökarna att svimma av hänförelse som ni ständigt vill tillbaka, det kanske bara är för att personalen är så fantastiskt trevlig. Eller för att inredningen är ball. Eller för att det är så absurt billigt. Eller för att det känns som hemma. Eller för att det är helt galet. Eller för att maten får smaklökarna att svimma av hänförelse.

Ge mig - och varandra - era allra bästa tips! Vi börjar med Stockholm (jag bor ju här trots allt) och fortsätter med resten av landet om alla tycker att det är roligt att dela med sig. Och så kallar vi det Den Färgglada Restaurangguiden - den är inte ljus och fräsch och vit, utan färgglad och brokig. Som vi.

14 kommentarer:

Tina sa...

Kul initiativ! Då vill jag tipsa om Hermans på Söder. För deras vegetariska buffé, för deras härliga uteservering om sommaren, för den obetalbara utsikten och för studentvänliga priser.

Steffi sa...

Nostrano på Timmermansgatan i stockholm! Hur gott och mysigt som helst.

Filippa sa...

Oh, himmel! Jag kan ju skriva hur mycket som helst. Jag tror jag gör ett inlägg hos mig och länkar sedan - så får du sno hur mycket du vill ?

Pytte/Eleonora sa...

Tina och Steffi - Stort tack för era tips!

Filippa - jag är glad att idén inspirerar till egna inlägg men skriv gärna något tips här också så att vi liksom får en samlad guide... Vore roligt!

Filippa sa...

Skamlös hemreklam, men massor av tips. http://filippas.blogspot.com/2011/03/white-guide-och-en-annan-guide.html

Favoriter är Döden i Grytan, Norrtullsgatan, Texas på Fleminggatan och Den Gamle och Havet på Tulegatan.

Pytte/Eleonora sa...

Filippa - oj, vad många bra tips! jag tackar och bugar, och beundrar ambitionsnivån!

SaraOoo sa...

Bra idé!

Ho's i Hornstull är fantastiskt! Relativt billigt för mängden mat, stämning och service och helt underbar mat! Jag har tagit dit mängder av vänner och ingen har någonsin blivit besviken och kommer de på Sthlm-besök så är det dit vi går.

Anonym sa...

Mitt tips är Supper på Tegnérgatan. Sydamerikanskt kök med halvrätter som koncept. Min favoritkombo är att beställa följande när man är där:

CEVICHE
Seafood • Lime • Koriander
Classic seafood fruitsallad
118kr

CHILI
Högrev • Choklad • Öl
Slowcook of beef
118kr

Är man ashungrig så kan man med fördel ta deras grymma marängsviss till dessert. Supper satsar på musiken och är ett perfekt fredagsafterworkställe med hopp om vidare utgång.

Mattias Sikberg

Pytte/Eleonora sa...

SaraOoo och Mattias - tack för grymma tips! Dock jobbiga att läsa om man har min tendens till kvällshunger...

Pytte/Eleonora sa...

Lisa Förare Winbladh delgav mig sina bästa budgettips via sin frågelåda på Twitter:

"Älskar brunch på Pubologi (burgarmenyn) och lunch på 19Glas. Eller testa denna http://city.se/kulturen/2011/03/10/nastan-allt-ar-fantastiskt/".

Vidare tipsar hon om att det nästan alltid är en bra idé att äta i baren på finkrogar, och avslutar med favoritstället för en tidig middag med barnen: Seyhmus vegetariska restaurang i Hornstull.

Tack Lisa för fina tips!

Syltis på Söder sa...

Mitt bästa tips är att äta lunch på någon av finrestaurangerna. Luncherna känns ofta väldigt prisvärda i jämförelse med kvälls-à-la-cartarna. Det är dessutom gött att unna sig bordsservering, vita dukar och tygservetter mitt i veckan. Och man får så mycket kvalitet för bara några tior extra, jämfört med sladdrig sallad från Panini eller stressig bricklunch på hemska Golden Hits.

Kom ihåg att boka bord ifall du vill äta mitt i rusningstimmen mellan tolv och ett.

Hälsingborg på Mäster Samuelsgatan har kött eller fisk varje dag. Missa inte när de serverar strömming. Restaurangen har till och med trängselavgift. Ät före 11.30 eller efter 13.00, så sparar du 30 spänn.

Grodan Sergel har utöver klassiker som raggmunk alltid dagens fisk eller kött.

Smak på Oxtorgsgatan serverar en fin liten förrättssallad med jättesmaskig dressing och gott bröd. Alltid dagens fisk eller kött och en affärsmeny (den har jag dock aldrig provat). De är ruskigt bra på wallenbergare.

I PUB-huset ett par trappor upp ligger en restaurang som känns ganska skönt avslappnad. Prova deras pasta!

19 glas i Gamla stan serverar tvårätterslunch. Extremt schysst personal berättar mer än gärna om maten. och så är de grymma på vin ifall man vill unna sig det mitt på dan.

Aarts på Åsögatan på Söder lagar finfin nordisk mat och i mesta möjliga mån ekologisk sådan.

Gabbis sa...

En Paella&Sangria på http://www.andalucia.se/ är oslagbar! Om man inte har råd att åka till hamnen i Barcelona och inta ovan rätt :).

Christer sa...

Kanske för tidigt för en mer lantligt tips från en spm inte bor i storstan. Men för er som passerar vårt fina innanhav Vänern i sommar rekommenderar jag varmt ett besök på Rörstrands Café i Lidköping. En lunchbuffé med kallskuret med sallad och soppa i världsklass. Deras Drömstadslimpa är känd i hela Skaraborg :-)

Elisabet sa...

Gillar ni indisk mat, gå då till "Rama kummin koriander" på Krukmakargatan 5 på söder i sthlm.
God vällagad mat, bra service och priser som inte gör för stora hål i plånboken.
Vill man äta fantastiskt god italiensk mat ska man absolut besöka "La Vecchia Signora" som ligger på Åsögatan 163 i sthlm. Kunnig personal, inget onödigt smicker, fina viner och trevlig miljö. Oförglömligt.