lördag 30 januari 2010

Räkor med het aioli

1 kg räkor och ett par goda feta saker att dippa i så är GI-festen gjord. Kan man bjuda folk på! Igår valde vi att blanda creme fraiche med senap och dill i den ena skålen men min favorit var den heta aiolin. Den satt som en smekande vitlöksspik i kistan. En god Riesling till och så How I met your mother-maraton. Skön fredag hemma.

Het aioli

1 äggula
1 tsk dijonsenap
1/2 citron
1 tsk sambal oelek
1-2 vitlöksklyftor
Rapsolja, någon deciliter (varmpressad ska det vara, eller annan smakneutral olja)

Vispa ihop äggulan med senapen, fint riven eller pressad vitlök, pressad citron och sambal. Droppa i oljan medan du vispar för glatta livet, lite lite i taget. Du kan öka mängden olja allteftersom aiolin tjocknar. Tillsätt mer olja tills du har en doppvänlig konsistens som du är nöjd med. Smaka av med salt och peppar och eventuellt lite mer citron.

8 kommentarer:

Remsan sa...

Absolut favorit! Äkta aioli är grymt gott!

niklas t sa...

Frysta räkor :S

Pytte/Eleonora sa...

Remsan - eller hur, aioli is the shit. Livet självt blir bättre av att dippas i det.

niklas - nu är inte jag så bevandrad i smileys-världen, men står den där symbolen för något slags skepsism, eller helt ett urk? Personligen tycker jag att frysta räkor duger alldeles utmärkt. Tycker rentav att de färska kan kännas en smula torra för min smak. Vad sägs om det?

niklas t sa...

ja precis, urk... Vet ju inte din bakgrund men jag är uppväxt med att hämta färska räkor direkt från båten så därför tycker frysta inte är något vidare. Duger utmärkt i matlagning men inte att äta som dem är. Kan hålla med om att "färska räkor" som misshandlas i butiken eller är båtfrysta. Kolla på räkornas spröt nästa gång du köper färska, de ska vara långa och sitta kvar, har de ramlat av så har den varit fryst någon gång under processen båt - butik, det var så jag såg att dina var fryta på bilden.

niklas t sa...

oj är lite söndagstrött.... Jag försökte säga att färska räkor kan vara lite torra när de är behandlade på fel sätt...

Pytte/Eleonora sa...

niklas - vilken tur du har som har tillgång till så nyfångade räkor! Och vilken tur att jag tycker att frysta smakar gott, för annars hade mina räkkvällar blivit onödigt dyra. Och sällsynta.

Annika sa...

Kära Pytte! I kväll fick du mig att göra ailoi för första gången på sju år. Sju år! Vem vet vad du får mig till nästa gång. Fritera ;)? Eller köpa ostron? Hoppas ni har en riktigt skönhelg.

Jag länkar givetvis till dig när jag lägger ut "min" aioli.

Pytte/Eleonora sa...

Annika - härligt!!! Blev det gott då? Nästa gång utmanar jag dig mycket riktigt till att fritera. Kanske bläckfisk eller stora räkor? Och så doppar du i aioli sen. Mums.