måndag 17 november 2008

Pumpa och rotfrukter med citron och vitlök

Det är inte ofta jag säger att min egen mat är absurt god. Jag är helt klart den otrevligaste gäst jag någonsin bjudit på middag, så mycket som jag klagar. Men igår - då! Då var maten absurt god, i ärlighetens namn. Jag saknar den.

Vi bjöd två av våra bästa vänner på söndagsmiddag. De är sådana där tacksamma gäster som ÄLSKAR allt man lagar så till den grad att de bara vill DÖ när de smakar. Ni fattar ju. Såna vill man ju skämma bort lite extra. Först fick de avnjuta min nya favorit; jordärtsskockssoppa med västerbottenflarn, och till dessert hade min glassälskande man gjort en lime- och kokosparfait till vilken han serverade smör- och sockerstekt ananas. Det var helt galet gott men det är ändå huvudrätten jag saknar allra mest just nu, nu när den trista man-tager-vad-man-haver-lunchen (vitkål och morot i grön curry) snabbt förbränts och magen börjat fantisera.

Ytterfiléer av lamm marinerades ett par timmar i olivolja berikad med skivad vitlök, hackad rosmarin och citronrasp, bryntes och stektes färdiga till perfekta 59 grader i ugnen. Efter att ha vilat skars de små liven upp i skivor vilka generöst breddes ut över den här underbart vackra och goda blandningen av ljuva grönsaker på ett stort fat. Till det serverades en getostkräm. Prova och njut!

Pumpa och rotfrukter med citron och vitlök

4 - 6 personer

3-4 större polkabetor - eller gula, men undvik de röda som färgar av sig så mycket.
1/2 liten pumpa, ca 500 g
2-3 morötter
2 rödlökar
1 hel vitlök
1 citron
2 msk torkad timjan
2 msk olivolja
peppar
flingsalt

Värm ugnen till 225 grader. Skala och tärna pumpa, morot, rödlök och betor. Lägg dem i en långpanna med hela oskalade vitlökskyftor samt tjocka halverade skivor av citronen (tvätta den ordentligt först, om den inte är eko!). På med timjan och olivolja och vänd runt så att allt är ordentligt täckt. Stek i ugnen i ca 25 minuter; känn efter med en sticka (eller provsmaka, för all del) att rotfrukterna är färdiga. Jag ville ha lite extra färg igår och strödde över 1 msk socker och satte plåten under grillelementet på hög värme i två minuter, men det är inte nödvändigt. Mixa 2 dl crème fraiche med 150 g getost (chèvre) och 1 tsk honung, smaka av med salt och peppar och servera till rotrukterna och smakrikt lamm. Gudomligt och enkelt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag dör vad gott. Kraftig salivutsöndring pågår. Satt just och funderade på vad vi ska bjuda mamma och svärföräldrarna på som tack för bröllopsbidragen: här har jag ju kvällens meny!!

Funkar Brown Brothers Shiraz till tror du?

Pytte/Eleonora sa...

Brown Brothers funkar väl till det mesta, men jag vill varmt rekommendera vinet vi drack; Beringer Founders Estate Zinfandel, 100 kr, varunr 6718. Fruktig, aningen pepprig smak med inslag av björnbär, lakrits, örter och vanilj (Systans ord). Det var riktigt, riktigt gott till!

Anonym sa...

Jag var en av de bästa vännerna. Jag dog den mest ljuvliga mat-död när jag fick avnjuta denna middag i söndags. Må alla få uppleva samma härlighet, både i matform och i kompisform! (fast i hemlighet är jag supernöjd med att alla inte får komma hem till Pytte och äta hennes mat, det känns liksom lite extra speciellt att vara hennes bästis nu för tiden...)
Ni där ute kan impa på era egna bästisar med hennes recept istället!

Pytte/Eleonora sa...

Ni fattar ju - den ideala middagsgästen!

Kerstin sa...

Hej!

läste just din blogg om desserten "lime- och kokosparfait till vilken han serverade smör- och sockerstekt ananas" som din man gjort. Vore SÅÅÅ tacksam för receptet... min email är kerstinhellman@hotmail.com

Tack på förhand
Kerstin