fredag 14 november 2008

Hurra för ostkakan! Eller...?

Nämensepåsjuttsingen, det är visst inte vilken dag som helst idag! Idag är det OSTKAKANS dag, hurra för ostkakan! I fyra år nu har vi firat denna fantastiska dag, instiftad av Ostkakans Vänner. Jag kollade om de var sponsrade av Frödinge, men föreningen ska tydligen vara fullständigt ideell, ha ha.

Någon här som ska äta ostkaka idag? Jag älskar ju ost och det mesta som alls är relaterat till ost - allt som ens kan förknippas med tanken på en förnimmelse av ost, faktiskt - men det är något skumt med ostkaka. Det är något som inte stämmer. Det är något i kombinationen socker-mandel-ost-ägg, jag vet inte, det är lite läbbigt på något sätt.

Jag hade en kort period då jag åt ostkaka ganska ofta; det var under någon bantningsperiod då jag var runt 20 och läste att ostkakan ändå var ganska kalorisnål. Lightversionen i alla fall. Den tryckte jag i mig i generösa, kalorisnåla lass, men kände ändå att det var något som var fel. Nu var det nog åratal sedan jag senast åt ostkaka, men det händer att jag blir jättesugen. Fast det känns fortfarande fel. Som om jag var gravid, ungefär. Som om jag hade en knäpp craving jag inte borde ha. Så jag köper aldrig någon ostkaka. Jag fattar faktiskt inte varför.

Hur har ni det med ostkakan?

3 kommentarer:

Anonym sa...

ostkakan får sällskap av stekt bacon och lingonsylt här borta när jag inte orkar fixa lunch. Det är nog enda gången som den någorlunda passar till öl också tror jag :)

Anonym sa...

Skulle just skriva att jag avstår från ostkaka helt - men jag måste säga att det låter ganska smaskigt med bacon och lingonsylt till!!

Anonym sa...

Det är en väldigt rolig (och kladdig) hobby att göra egen ostkaka, som dessutom blir helt fantastiskt god. Frödinges hämtar sig aldrig efter det. Grädde och jordgubbssylt till för en version med extra kalorier. Mmm - begär!