torsdag 6 november 2008

Julklappstips 1

Här börjar julklappsjakten! Kom gärna med egna tips på mat- och köksrelaterade gåvor som gör oss till kungar vid julgranen. Helst sådant man kan köpa på nätet - målet är minsta möjliga ansträngning. Vi börjar med tips på julklappar till den balla mostern, stickande mormorn eller mammas kompis vars kille har dumpat henne så hon inte har någon annanstans att vara:
  1. Den klassiska Marimekko-skålen. Man kan aldrig ha för många och de passar till Bridge-blandning såväl som visitkort eller isbitar till lilla drinken. Finns stora och små och i massor av olika färger på Miss Home, från 229 kr. Fraktfritt och leverans på 2-3 dagar.

  2. Söt sköldpadda med anti-lukttvål i stål. När man gnider händerna mot den rostfria evighetstvålen uppstår en kemisk reaktion och tar bort dålig lukt från t ex lök eller fisk. Bluebox, 169 kr. Frakt 49 kr, leverans 2-3 dagar.

  3. Stelton brödpåse. Finns i många snygga färger och är perfekt både att servera ur och förvara i. Ett dolt magnetlås gör att man kan lyfta upp fliken och försluta. Finns på Frapp för 199 kr. Frakt 45 kr, leverans 2-3 dagar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej. Jag har två bra. En är skärbrädan "chop to pot" som säljs på designtorget för 225 kr. Kolla på deras hemsida. Verkar ju sjukt smart - man hackar en lök va, och sen är det bara att vika skärbrädan och glida ner allt i pannan. Eller skräp direkt ned i papperskorgen. Här kommer jag osökt att tänka på en affärsidé jag hade för ngt år sedan, det var att ha temporära diskhopåsar som är miljövänliga, som man har på bänken medan man lagar mat och kan slänga allt skräp i allteftersom. Sen slänger man den när man lagat klart. När jag lagar mat ser det nämligen hemskt ut i diskhon, ocj jag tror att det skulle underlätta enormt. Ja, nu outar jag visst idén på en matblogg, men jag tror inte jag hade blivit rik på den iaf.

En annan given julklapp är diskho-skrapan. Är det inte fschinerande att man FORTFARANDE kan komma hem till folk och upptäcka att de inte äger en sån? Det är vansinnigt. Tror på allvar att det är den mest geniala, enkla, underskattade köksredskapet som ngnsin uppfunnits. Borde vinna ngt sjukt stort pris. Och jag vet historien bakom också - det var en svensk (tror jag, men det blir så mkt roligare så) som använde ett urdiskat mjölkpaket som skrapa, innan han gjorde en dummy i plast.

Så. Pytte, är det ok att jag tar över din blogg eller?

Pytte/Eleonora sa...

Med tanke på hur ofta du förkortar ord får jag en känsla av att du inte riktigt skulle hinna. Men jag uppskattar dina fina julklappstips! Och vem vet - någon därute kanske tjänar en miljard eller två på din affärsidé...?

Och jag håller med. Diskho-skrapan är det bästa som hänt mänskligheten. Förutom jag då förstås.