fredag 21 november 2008

Julklappstips 4

Den köttälskande gåvomottagaren står i fokus i Julklappsbonanza på nätet, del 4. Det här är livsbejakande presenter till den som tycker att Bbq Ribs är matgudens gåva till mänskligheten, anser att en måltid utan kött är en måltid med bara tillbehör, och aldrig har hädat med uttalanden som "well done" eller "genomstekt".
  1. Vi inleder nätshoppingen med Eat the meat (Prisma) av Jonas Borssén. Den är så härligt full av kött och finns på AdLibris för ynka 188 kronor, med gratis frakt inom 2-3 dagar. Lägg på en tia så får du miljöfrakt. Jag gav den till min köttkunniga bror som gillar den så mycket att jag nästan ångrar mig.

  2. Nödvändigt för ALLA som någonsin äter något som normalt går på 2-4 ben (eller simmar för den delen, det funkar också) är en stektermometer. helst digital, så att den tjuter kärleksfullt när din köttbit är perfekt rosa eller din kycklingfilé så klar den måste vara utan att den hunnit dö uttorkningsdöden. Billigast på nätet är den enligt Kelkoo på Claes Ohlson, trots att frakten ligger på 89 kronor och uppåt (ca 5 dagars leveranstid). Kostnaden för själva termometern är 99 kronor.

  3. För att karva det perfekt stekta köttet behövs förstås en riktigt bra tranchérkniv. Vi glassar på lite och tar en från Global som exempel, men det finns förstås billigare alternativ att hitta. 745 kostar den här 21 cm långa skönheten, och du kan beställa den på Culina.se. Frakten går på 39 kronor om du handlar för under 1000 kr (annars gratis), och kniven ska levereras inom ett par dagar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill ha stektermometer!!BRA tips - läggs genast till på julönskelistan!