fredag 21 maj 2010

Sommarhit: Vodkaspetsad vattenmelongranité

Här kompisar, här ska ni få en riktigt fin present. Det är en av mina bästa uppfinningar hittills, och jag kan garantera att det blir sommarens plåga (på ett BRA sätt alltså, som sommarhitsen på radio) om ni bara testar. Den blev skapt inför ett kommande festjobb i Leva nr 7/8, som kommer ut 16:e juni. Jag bjuder alltså på en försmak redan nu, eftersom vädret börjar bli så fantastiskt och det här är det allra mest ljuvliga svalkande du kan festa på i sommar.

Förr i tiden - när det festligaste vi kunde komma på var att äta spriten i stället för att dricka den - brukade vi göra hål i vattenmelon och hälla i det vi hade råd med och sedan skära stora alkohol-
drypande skivor av kalaset och tycka att var inte det skojigt så säg. Det här är skojigare. Och godare.
Och snyggare. Och jag har lite kvar i frysen och jag tror jag måste gå nu.

Pytte proudly presents:

Vodkaspetsad granité på vattenmelon och mynta

Festlig och svalkande vuxendessert som med fördel serveras ur vattenmelonens skal, vilket man gärna kan frysa ett par timmar innan så håller graniten sig längre.

1,5 kg vattenmelon
2 dl vodka (eller efter smak)
½ dl ljus sirap
2 msk strösocker
½ - 1 kruka mynta (smaka dig fram), hackad
½ citron, pressad

Mixa samtliga ingredienser och häll upp allt i en låg, vid form. Ställ in i frysen och rör om var tjugonde minut tills graniten fått en snöig konsistens, det tar runt två timmar. Servera i väl kylda små glas.

5 kommentarer:

Lillan sa...

I VIP-egenskap av lillasyster fick jag 1) just smaka (och det var inte nådigt gott!!!)2) precis reda på att Pytte tar med spritismelonen på min fölsedagsgrillning på lördag. Jag är lyckligt lottad.

Unknown sa...

Helt otroligt snygg efterrätt, och ser helt ljuvligt gott ut! Ska absolut testa i sommar... :-)

Remsan sa...

Helt i min smak! I like :-)

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - puss på dig.

Ulrica och Remsan - När jag bjöd ovanstående Lillan på granitén i lördags fick jag lära mig att den inte blir godare av att förvaras i frysen, eller av att tinas och frysas om... Ät gärna samma dag som den tillverkats, eller dagen efter!

Mårtenssons kök sa...

Huga, det lät ju hur gott som helst. Det där med att hälla sprit i vattenmelon provade jag oxå på i min ungdoms glada dagar (som då blev än med glada...) men detta känns ju mycket mer vuxet och godare.