onsdag 9 februari 2011

Ingen simpel Borstj

En gång när jag var student och tyckte att Arbetsförmedlingen var ett bra ställe att hitta jobb blev jag kallad ut till Arlanda för att tvångssöka tjänsten som parkeringsvakt. Då fick jag göra ett test med tusen frågor som skulle utröna vad jag var för en egentligen; min arbetsmoral, pålitlighet och förmodligen hur många av just mina läskeflaskor som befann sig i backen, så att säga.
Av testet kunde de utröna en endaste otvetydig egenskap hos mig:
Jag är inkonsekvent.
Man kunde inte dra några som helst slutsatser i övrigt, eftersom jag inte följt några mönster överhuvudtaget.
Jag blev jättestolt, och hoppas intensivt att jag fått samma resultat om jag gjort testet idag, som ansvarsfull vuxen. Tänk att inte kunna placeras i några fack! Ha!
















På en punkt är jag åtminstone konsekvent: En soppa kräver goda tillbehör. Jag har redan bjudit på en fantastisk soppa från ett jobb jag gjorde i Leva, och här kommer en kompis från det jobbet. Bilden är tagen av fantastiska Joanna Swanson, hoppas att du förlåter att jag lånar den Joanna!

Rödbetssoppa med ägg på getost, pinjenötter, honung och rucola

4 personer

Rödbetssoppa

500 g skalade rödbetor
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1 l ox- eller köttbuljong
vitpeppar

Skala och skär rödbetor och morötter i mindre bitar. Skala och hacka lök och vitlök och fräs mjukt i smöret i en stor kastrull eller gryta. Tillsätt rödbetor, morötter och buljong och koka upp. Låt sjuda i ca 20 minuter eller tills grönsakerna är mjuka och mixa sedan slätt. Smaka av med vitpeppar och eventuellt lite salt och servera över getostägget.

Getostägg med rucola och pinjenötter

100 g getost (chevre)
100 g kesella
1 tsk honung svartpeppar
1 näve rucola (ca 20 g) + lite extra till garnering
1 dl pinjenötter

Mixa samman kesella, getost och honung. Smaka av med svartpeppar. Hacka rucolan och rör ned den i smeten. Ställ allt kallt i en halvtimme. Rosta pinjenötterna gyllenbruna under tiden och låt dem svalna. Lägg ut dem på ett fat tillsammans med lite extra hackad rucola. Forma bollar av smeten och rulla dem i nöt- och rucolablandningen. Lägg en boll i varje skål och servera med soppan.

6 kommentarer:

yasemin sa...

Vad roligt att den kom med i Leva. VIlken fin blogg du har. :) Hit återkommer jag.

Lillan sa...

Haha! Föga anar folk vilken rolig text som hör till den röda soppan. Du är min idol.

Pytte/Eleonora sa...

Yasemin - tack så mycket, och välkommen hit!

Lillan - du är MIN idol. Men det vet ju.

Janna sa...

Verkar sjuuuukt god, vad gör jag med ägget som det står i rubriken, hittar inte det i receptet:-)

Janna sa...

Ahhh du menar att bollen blir ett ägg....det tog ett tag för min hjärnverksamhet att kicka igång..

Pytte/Eleonora sa...

Janna - ursäkta otydligheten, jag har ändrat i texten!