tisdag 12 april 2011

Hej ramslöken!

Det är full stress i hushållet just nu, så det blir glesare mellan inläggen. Kanske står ännu glesare tider att vänta, men shit happens. Igår traskade jag i alla fall in på Wargen i all min tidsbristframkallade fantasilöshet och upptäckte små tråg med svindyr ramslök. Jag har aldrig lekt med ramslök innan, men denna vit- och gräslökssmakande ört har länge lockat med sin enkla mystik så jag plockade givetvis ett tråg (över 600 kronor kilot; ni som kan plocka i det vilda får lov att skratta högt) och lite andra godsaker och var genast på bättre mathumör. Det bidde ett jättefint tillbehör till lammfärsbiffar med färdigköpt rostad vitlökskräm, men är förstås super även som vegetarisk rätt. Kanske med lite feta till eller som tillbehör till grillad halloumi?

Pärlcouscous med ramslök, pinjenötter och avokado

2 portioner

2 portioner pärlcouscous (Moghrabiah; libanesisk couscous. Finns från bl a Druvan)
1 knippe ramslök, sköljd, torkad och strimlad (ca 1 dl)
1/2 dl pinjenötter, rostade
1 avokado, skalad och tärnad i stora bitar
10 cm gurka, skalad, urkärnad och tärnad
1/2 citron, pressad
Olivolja, god, en rejäl skvätt
Salt och peppar

Koka couscousen enligt anvisningarna på förpackningen. Låt rinna av och blanda med strimlad ramslök, avokado, rostade pinjenötter och gurka. En ordentlig skvätt fin olivolja, pressad citron, och så smaka av med salt och peppar.

Vår 1,5-åring gillade också pärlcouscous - hon åt den nävvis - men hon fick den som den var med lite olivolja. Se där, ett litet småbarnstips!

8 kommentarer:

Anonym sa...

heeej
klas är jag och är en bra mattokig kille. Och jag kommer nog inte bli mindre tokig i att laga mat, när man läser din blogg. Den är grym...

keep it ut the good work..:)

Pytte/Eleonora sa...

Hej Klas, tack snälla för berömmet och välkommen hit!

Cupcakesfluffan sa...

Ramslök är något nytt för mig, spämnnande

Jens sa...

Ser verkligen jättegott ut. Gillar receptet skarpt!

/Jens

http://lyxigmat.blogspot.com/

Mårtenssons kök sa...

Kan bara inte förstå varför vi inte plockade ramslök när vi hittade det! I och för sig kan det ha något att göra med att vi inte var riktigt säkra på att det verkligen var ramslök och inte något annat... Det är ju lite likt liljekonvaljer:)

Ann-Louise sa...

Tack för tipset! Det är alltid kul att ge min lilla tjej nya råvaror och jag kan tänka mig att pärlcouscous borde vara en hit.

Pytte/Eleonora sa...

Cupcakesfluffan - nytt för mig med som sagt, men det blir inte sista gången. En höjdare!

Jens - tackar tackar!

Anonym - sure thing!

Mårtenssons kök - man bör ju ta det säkra före det osäkra. Hur länge växer de här goda bladen egentligen?

Ann-Louise - eller hur! jag har inte kommit ihåg att prova igen men nu påminde du mig. Tack!

Sara sa...

600kr kilot!!!! Jeeeeeezzz har i Sodra Wales dar jag bor vaxer det som ogras och alla rynkar pa nasan nar jag och min kompis gar och plockar till vara kycklingar :)