tisdag 5 april 2011

Måndagssillen, tra la la la la

Om man inte kommer på något gott att äta är det aldrig fel med en sillmiddag, det har jag alltid sagt. Eller jag säger det nu i alla fall. Igår slog jag dock på stort och svängde ihop en egen sill att ackompanjera den ständiga matjesen och senapsvarianten; kalla det övning inför påsken. Men något mer avancerat än en 5-minuterssill skulle jag aldrig orka med, även om det säkert finns godare sätt. Men det här blir i alla fall bättre än något du köper på burk, det lovar jag!

Romsill med citron och akvavit

1 burk 5-minuterssill (du kan ta två burkar också, om du vill ha mer sill och mindre kräm. Det blir väldigt mycket kräm i den här)
2 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
3 msk stenbitsrom (eller löjrom för all del)
3 msk finhackad dill (jag använde fryst)
3 msk finhackad gräslök
3 msk finhackad röd lök
Rivet skal av 1/2 tvättad citron
1-3 msk akvavit, t ex Skånes (smaka av vad du föredrar, eller uteslut helt)
Svartpeppar

Låt sillen rinna av ordentligt. Blanda resterande ingredienser, smaka av med akvavit och svartpeppar. Blanda med sillen och låt gärna stå svalt någon timme så att smakerna hinner mogna.

3 kommentarer:

Christer sa...

Så fina bilder du tar, skön känsla i dom och sillen är säker delikat :)

Unknown sa...

Vilken trevlig blogg du har. Hittat massa gott jag vill prova.

Hälsningar sandra
http://dagiskocken.blogspot.com/

Pytte/Eleonora sa...

Tack Christer, tack Sandra!