lördag 20 december 2008

Latmanssnittar med anklevermousse

Åååååh, jag är sugen på lördagsgodis. Önskar jag hade en burk anklevermousse i kylen, då skulle jag göra superenkla små latmanssnittar som alltid gör succé, oavsett tillfälle. Anklevermousse finns nuförtiden att köpa i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker; det är en svart liten bytta som kostar ca en 50-lapp och räcker hur långt som helst.

Ca 40 st snittar

1 pkt naturella crostini (Zeta)
1 burk anklevermousse
2 mogna, små päron
Balsamicokräm
Flingsalt

Skrapa av det vita, skyddande fettet från anklevermoussen och skär den sedan i halvcentimetertjocka skivor. Stansa ut små rundlar och lägg dem på crostinin. Det är inte nödvändigt att piffa på det här sättet; du kan förstås bara bre på moussen om du vill vara ännu lite latare. Skär tunna små skivor av päronet och lägg ovanpå moussen. En droppe balsamicokräm och lite flingsalt på det och du har vuxet lördagsgodis som alla gillar.

6 kommentarer:

Annika sa...

Jag hittade precis hit, och jag kommer definitivt följa din blogg framöver.
Gillar verkligen ditt sätt att skriva. Snygga foton dessutom.

Hoppas du har en skön och god söndag!

Pytte/Eleonora sa...

Jag bockar, niger och rodnar, det var verkligen fint beröm!

Anonym sa...

Instämmer!

Dessutom håller du ankleversnitten så oerhört...
...graciöst!

Pytte/Eleonora sa...

Mja, det är faktiskt min goda vän Helenas hand, och hon vet inte ens om att hon blir fotograferad. Hon äter så där, alldeles spontant. Fint va?

Anonym sa...

anklever är fruktansvärt oetiskt att äta, oavsett hur gott det är. vissa saker kan man faktiskt avstå från.

Pytte/Eleonora sa...

Anonym nr 2 - du har helt rätt i att det vanligtvis kan anses oetiskt att äta anklever då ankorna traditionellt tvångsmatas på ett mycket otrevligt sätt. Jag erkänner att jag då och då äter vissa saker som jag av olika skäl säkert inte borde äta, som t ex ägg från icke frigående höns, tigerräkor samt en och annan svartlistad fisk. Jag älskar mat och är inte perfekt, vilket jag istället strävar efter att kompensera med att göra så gott jag kan och mäktar med. Sedan glädjer jag mig när produkter som Foie Fin dyker upp på marknaden - en produkt på anklever från ankor som inte tvångsmatats. Kommer att försöka få tag i den nästa gång suget faller på!