onsdag 3 februari 2010

Välkommen till min kötthimmel.

Är du riktigt hungrig? Titta bort i så fall. Om du inte är någon form av sadist förstås.

Det var lördag kväll. Vi var hungriga. Vi var trötta efter en lång vecka och sugna på något större djur än de vi doppade i aioli kvällen innan. Vi korkade upp en god Shiraz - Allesverloren, tror jag att det var - hällde upp i generösa glas och satte igång. Två feta entrecoter hade inhandlats och låg färdigsaltade- och pepprade (det mår de bara bra av, det har Jens Linder sagt), några söta snackspaprikor stekte i ugnen tillsammans med en chilifrukt, sparrisar låg färdigavbrutna och väntade på ett snabbt kok, en sallad svängdes ihop och skulle precis innan servering berikas med en dressing på rödvinsvinäger, olivolja, finhackad schalottenlök och den ugnsbakade chilin, skuren i fina skivor. Och i kylen låg pricken över den perfekt röda, nystekta (men ändå utvilade) köttbiten - smöret. Mycket likt aiolin från fredagen men tro mig, det är en komplimang. Både till smöret och aiolin. Och mig själv.

Hett vitlökssmör med basilika

1 rulle för 2-4 personer

75 gram smör
1/2 - 1 tsk sambal oelek, beroende på hur hett man vill ha
1 stor vitlöksklyfta, fint riven
1 msk finhackad basilika, vi använde fryst
1 tsk flingsalt
Svartpeppar, ett par drag

Ni fattar nog principen här: Lägg allt på en tallrik och mosa ihop med gaffel. Mosa real good. Dra ihop till en korvliknande form, släng över på lite plastfolie eller smörpapper, vira ihop till en rulle och vrid åt ändarna så att korven tajtas ihop till något som liknar de trista färdigköpta varianterna. Kyl längre stund eller frys kortare om du vill kunna skiva snyggt. Servera på den fullständigt perfekt stekta köttbiten. Och dö om du vill, du kommer i alla fall att vara lycklig.

6 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Det här glömmer jag alltid bort att jag kan göra eget! Det skall jag prova till nästa gång det blir en köttbit på menyn :)

Annika sa...

Låter som en grym måltid! Jag måste nog få mig en rejäl dos kött och rödvin på lördag...med ett gott smör till!

Fröken Dill sa...

Kryddsmör är fantastiskt! Med vitlök är toppen även om min favorit är lite mer krångliga Cafe de Paris: http://frkdill.blogspot.com/2009/03/det-godaste-kryddsmoret.html
Hälsar fröken Dill

Lillan sa...

När jag dör ska jag åka till din kötthimmel.

Pytte/Eleonora sa...

Emmas Kök - eget smör är ju mums. Och går att variera i det oändliga. Bästa tillbehöret till kött, men även fisk och kyckling!

Annika - det var det. Grymt alltså. Jag skulle kunna äta det igen nu, faktiskt. Till torsdagslunch.

Fröken Dill - avancerat! Och inspirerande. Will try!

Lillan - bra, då vet jag var jag hittar dig. Jag har själv inte bestämt mig om jag ska till kötthimlen eller till hummerhimlen, men man kanske kan pendla?

Bibban sa...

Jag ska avslöja en fruktansvärd hemlighet; det fanns en tid då jag gjorde "aromsmör" till köttet bara genom att blanda grillkrydda o smör. Men jag lovar att det är MÅNGA år sen. Då fanns inte Pyttes matblogg...knappt Pytte heller.