torsdag 11 februari 2010

Kylskåpsrens till lunch.

Bah, inget särskilt, en liten lax bara.
Det här var resultatet av en planlös raid i kylskåpet när det var dags för en snabb lunch (som måste vara GI - snabba luncher är inte lika enkla när man inte kan pressa in bröd eller snabbmakaroner någonstans, vill jag lova) och det blev riktigt gott faktiskt. Fet, mjäll lax möter salt feta, len-skarp senapssås, pikant lök, krispig selleri... Egentligen ganska imponerande vad man har för gamla saker som ligger och skräpar i kylen, måste jag säga.

På tallriken:
  • 3 skivor gravad lax
  • 1 finhackad schalottenlök
  • 2-3 msk creme fraiche blandad med lite dijonsenap, salt och peppar
  • lite fetaost, smulad
  • lite parmesan, hyvlad
  • 1 bit stjälkselleri, tunt skivad
  • Svartpeppar
Mycket gott, snabbt och enkelt. Du som får äter lite bröd till, eller fyller på med sallad. Men jag stod mig länge på den här rätten precis som den var.

3 kommentarer:

Mikkan sa...

Åh, min barndoms gamla finporslin... *suckar*

Fröken Dill sa...

Det lät gott! Är det effektivt, det där GI-ätandet?
Undrar bröd-, vin- och pastaälskaren fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Mikaela Mars - det fina är att jag tror det här porslinet är köpt på Konsum i en håla i Jämtland för typ 10 år sedan, men visst är det fint? Gillar det verkligen!

Fröken Diill - inte så effektivt som man kunnat önska (bara ett par kilo har trillat av) men jag tror det hade funkat bättre om vi inte drack någon som helst alkohol. men vad är det för vits med att få vräka i sig biff med bea hela dagarna om man inte får ta ett glas rödvin till...?