tisdag 13 april 2010

Sesamentrecote med koriandergrönt

Jaha, igår var det måndag och solen sken. Jag var på Konsumentföreningen i Stockholms seminarium Myter om maten, med en hel del intressanta talare (bland andra matälskaren Lisa, som talade om problematiken kring god matjournalistisk sed, läs mer här).


Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, berättade hur vi kan äta mer miljövänligt och kontentan är förstås bland annat att äta mindre kött. "Okej", tänkte jag, "det borde ju inte vara så svårt, jag har ju ändå minskat ganska drastiskt på köttkonsumtionen på senare tid" (möjligtvis för att det varit vinter i sju år och det inte gått att grilla, men den tankegången behöver vi ju inte utveckla vidare). Jag ska äta mindre kött. Jag skulle kunna vara utan kött helt, faktiskt. Fast snart måste jag nog ha en liten, liten ranson. Eller en stor. Jag måste nog ha massor av kött nu, faktiskt. Genast."

Och så blev det en entrecote. Sorry Svante, sorry miljön. I will do better en annan dag.

Sesamentrecote med koriandergrönt

2 personer

2 stora bitar entrecote, så fina du hittar. Våra var ljusröda och fult magra och jag skulle aldrig ha köpt dem om jag inte var desperat. Så det blev rätt segt.
En god marinad med sting och asiatisk touch; vi använde Mrs Cheng's Szechuan marinad
Sesamfrön, gärna både svarta och vita

1 liten zucchini
2 stjälkar bladselleri
2 salladslökar
1 färsk vitlök
1 röd pepparfrukt
1/2 kruka koriander
2 msk olivolja
2 msk ljus soja
2 msk risvinäger

Låt köttbitarna bli rumstempererade och pensla dem med marinaden. Salta och peppra båda sidor och vänd dem i sesamfrön. Låt dem ligga medan du fixar grönsakerna, som du sköljt och ansat. Skär zucchinin och sellerin i skivor. Halvera vitlöken på längden och strimla den. Skrapa kärnorna ur pepparfrukten (eller spara dem om du vill ha en hetare rätt) och skiva den tunt. Skiva salladslöken och grovhacka koriandern. Nu värmer du upp en stekpanna och lägger i köttet; stek 2 minuter på varje sida. Lyft sedan köttet ur pannan och låt det vila. I med de två matskedarna olivolja i en ny panna, hetta upp och stek grönsakerna (jag flådade till det och körde zucchinin i grillpanna, men det är fullständigt onödigt) - börja med zucchinin, sedan slänger du i sellerin efter någon minut, sedan lök, vitlök och pepparfrukt. Ingen ska bli bränt så passa värmen. Ta av från plattan och vänd ner koriander, soja och risvinäger.

Skiva köttbitarna, lägg upp på tallrikar och ös grönt ovanpå. Toppa eventuellt med lite extra koriander och grönsaksmarinaden från pannan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så gott det ser ut :-) Vilken trevlig blogg du har !

Kolla gärna in min NYA MATBLOGG
allt från lättlagade middagar, krämig kladdkaka till nyttigt hembakat bröd.

http://min-matblogg.blogspot.com/