tisdag 27 januari 2009

Bara till mig - vinägerlax med sötpotatis

Jag är en sucker för vinäger. Balsamvinäger kan jag i stort sett dricka från flaskan, och inte är jag en snobb heller - Zetas extra lagrade duger fint. Ett favoritmellanmål är bitar av god parmesan som badar i en liten skål med vinäger; först äter jag upp all osten och sedan häller jag skamlöst i mig badvattnet. Med små ostsmulor i. Vet inte hur bra det är för magen men gott är det! Hittade den här bilden från en ensam-middag jag längtar tillbaka till lite nu.

Vinägerlax med sötpotatis

1 portion

1 portionsbit laxfilé
1 liten sötpotatis
1/2 rödlök
Torkad timjan
Olivolja
Salt och peppar
Balsamvinäger

Sätt ugnen på 225 grader. Skala sötpotatisen och skär den i små tärningar. Lägg den i en form med grovhackad rödlök, strö över någon matsked torkad timjan. Lite olivolja på det, blanda om och så skjuts in i ugnen. Ca en kvart borde vara lagom, om tärningarna är små. Befria laxbiten från eventuellt skinn, salta och peppra den. Häll ett par matskedar balsamvinäger i en teflonkastrull modell mindre - du ska ha ett tillhörande lock - och låt koka upp. Lägg i laxen, sänk värmen till lägre medel och lägg på locket.

Vänd på laxen efter någon minut. Det behövs inte lång tid eftersom laxen ångkokas i vinägern samtidigt som den steks - håll koll så att den bara blir precis klar! Det tar bara ett par minuter. När laxen fortfarande är lite, lite rosa i mitten blir den jätteglad av att tas från värmen och vila en stund, medan du öser upp din fina sötpotatis. Laxen på och den ihopkokade vinägern ringlad över härligheten - klart! Lite crème fraiche blandad med vitlök och hackad gräslök är förmodligen jättegott till för den som behöver lite kräm, men det funkar fint som snus utan.

8 kommentarer:

Anonym sa...

SÖTPOTATIS!! Jallha!

Me sa...

Nu står jag i köket, redo att tillaga denna rätt, dock för två pax!

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - come and get it!

Nora - hoppas att det blev gott!

Anonym sa...

Den där laxen glänser fint. Något att stila med ikväll kanse rent ut av.

Pytte/Eleonora sa...

Den glänser så fint eftersom den blir lite karamelliserad av balsamvinägern. Och det är i själv verket ett riktigt enkel rätt, men visst går den att imponera med ändå!

Xtian sa...

körde din balsamvinäger-lax igår(dock utan allt det andra, vilket jag djupt ångrar efter en riktig kass endive-anrättning..) och reaktionen blev "Hellooo little friend". Kommer definitivt att göras igen, Och igen. Och igen. Ja, du fattar...
Känner att jag börjar bygga upp ett litet Pytte-beroende...

Me sa...

Ja! Det blev supergott!

Pytte/Eleonora sa...

Xtian - vi får hoppas att ditt beroende blir av den hälsosamma sorten; mig veterligen finns ännu inga bra metoder för Pytte-avvänjning. Kul att laxen blev bra!

Nora - Vad roligt att höra!