lördag 9 maj 2009

Fredagsumgänge - dovhjort med selleripuré, krispig sallad, murkelsås och tequilaspetsad chutney
















Fasiken vad fint det här blev. Jag hade inte tänkt blogga om det eftersom jag egentligen är alldeles för lat och komponenterna så många, men jag ger en snabbversion eftersom det blev så in i bövelen lyckat (jodå, jag har många fler sofistikerade svärord på lager).

Vännerna på Östgötagatan kom över vilket förärade min fina lilla dovhjortstek (tack J & M, återigen!) en huvudroll på tallriken. Djupfryst som den var fick den förstås bli tjälknöl. Ett par timmar i ugnen på 75 grader till en innertemperatur på 60, och så ner i en halv sats (steken vägde drygt 500 g) av den här lagen, där lagerbladet bytts ut mot någon matsked torkad timjan och en halverad vitlöksklyfta. Där låg den och badade i ett par timmar för att sedan förvandlas till vackra, tunna skivor av mört himmelrike. Och jag tar åt mig äran av den, men resten har jag min man och mitt fina middagssällskap att tacka för. Det rördes, skivades, hackades, mixades och smakades för glatta livet i köket igår och jag insåg återigen att jag verkligen trivs med att delegera tråkiga uppgifter så att jag själv kan stå och finröra i någon sås i lugn och ro. Och att jag verkligen, verkligen önskar mig ett kök med diskmaskin.

Till tjälknölen serverades:

Selleripuré:

400 g potatis
400 g rotselleri
1 dl vispgrädde
20 g smör

Skala rotfrukterna och skär dem i mindre bitar. Koka dem tills de blir mjuka. Låt rinna av och mixa snabbt i matberedare tillsammans med grädde och smör. Smaka av med salt och peppar. Jag använde en stavmixer som dog mitt i allting, varvid vi istället fick ett något klistrigare mos med lite klumpar i, men det blev gott ändå. Kan dock varmt rekommendera matberedaren. Om man har en. Jag fyller år 9:e juni, vill jag bara påminna om.

Murkelsås med sherry:

Jag tycker det är svårt att skriva ett exakt recept på sås, men så här gjorde vi, på ett ungefär:

1 burk murklor sköljdes, skivades grovt och frästes i smör. 2 msk torr sherry hälldes på och kokades in en smula. Allt fick sällskap av 1 dl vatten, 2 dl vilt- och kantarellfond, 2 dl grädde, någon skvätt svartvinbärsgelé. Vi hade inte tålamod att låta såsen koka ihop i hundra år och redde det hela med någon halv tesked mjöl utrört i vatten. Salt och peppar samt någon extra skvätt sherry rundade av såsen på slutet. Ingen avancerad sås men ack så god.

Sallad med krispiga grönsaker och dill

I vår sallad umgicks rucola med lövtunna skivor av rå polkabeta och fänkål (mandolin, säger jag bara, it's the shit), rivna bitar av dill samt en tjock dressing med senap och balsamvinäger. Rena partyt.

Lingon- och äppelchutney med tequila och peppar

2 röda, skalade äpplen i centimetarstora bitar
lite smör
1,5 - 2 dl frysta lingon
2 msk fin tequila (jag använda som alltid min fina Tequila XQ Reposado) eller annan finsprit, typ konjak
1/2 dl råsocker
1/2 msk balsamvinäger
en rejäl nypa krossad blandad peppar (vit, röd, grön, svart, finns på kvarn) plus lite extra svart

Fräs äppelbitarna i lite smör någon minut. Häll på lingon och tequila. Låt fräsa en liten stund till. På med socker, balsamvinäger och en pepparsväng. Låt allt puttra i runt 10-15 minuter och smaka av igen. Chutneyn ska bli tjock och kladdig och smaka sött, syrligt och pepprigt. häll upp i en ren skål eller burk och servera något avsvalnad.

Nu blev jag lite blöt på hakan.

4 kommentarer:

Glassmannen sa...

Det kändes så förvirrande allting när det lagades - och så blev det nästan provocerande gott till slut. Köttet smalt som svettig cheddar i munnen, och kombinationen med chutney, puré, sallad och murkelsås var nästan för mycket. Hur går man vidare med livet efter en perfekt måltid? Jag vet inte.

Pytte/Eleonora sa...

Åh Glassmannen, det är bara du som kan lyckas smickra med en jämförelse med svettig ost...

jT sa...

jag vill påpeka att dressingen även innhöll ICAhandlarnas mest oskuldsfulla olivolja.
Jag som såg allt ske upp close and personal måste hålla med el hombre del glass om att det var provocerande gott. När allt var klart grät jag.

Pytte/Eleonora sa...

JonnyPotato din gamla dressingkung, hoppas att vi kan gråta tillsammans snart igen!