tisdag 19 maj 2009

Smakleken - matlagningsskoj på nätet

Okej, jag måste erkänna att det här var väldigt skojigt. Lantmännen har tagit Kurt Weid till hjälp och lanserat en tävling som går ut på att laga mat på nätet. Du väljer bland Lantmännens produkter, skapar ett recept och får det sedan betygsatt av Kurtan själv. Eller nja, hans datoriserade jag, förstås. Själv kreerade jag en i mina ögon ganska imponerande rätt - Örtfrasiga kycklingben med rotfruktspytt - men jag fick nedslående låga betyg av mästerkocken. Endast 5,5 bestämde han sig raskt för att jag var värd, av 10 möjliga. Jag vet inte vad han går på för kriterier, men sorgligt var det.

Varje månad utses en vinnare och det finaste med det hela är att du själv kan välja vem som ska få din vinst (en fullproppad matlåda med Lantmännen-produkter) - du själv, en valfri vän eller Stadsmissionen. Jag tävlade som "Pytte" och skänkte förstås min alltför avlägsna vinst till Stadsmissionen, även om jag var bra sugen på att skicka den till ett par jag känner med särskilt pinsamt skafferiinnehåll. Hittills är det tydligen en pannkakspasta som fått högst betyg (vad det nu kan vara) men vem vet - jag kanske gör ett nytt försök.

2 kommentarer:

Lantmännen sa...

Kul att du gillar det! Tycker du ska försöka igen. Det krävs lite träning för att få bra betyg av Kurt.
Håll utskik på twitter.com/smakleken där kommer Kurt släppa tips då och då.

/Lantmännen

chezsofia sa...

Vilken kul grej! Måste in och försöka. =)