torsdag 14 januari 2010

Highway to heaven

Jaha, vi fortsätter väl på det lite lyxiga temat, eller vad säger ni? På lördag blir det partaj asian style och imorgon blir det antagligen makaroner för att kompensera för pengarna jag spenderade på Asian Market idag. Men ni andra kan gott lyxa till det i helgen tycker jag! Får jag lov att fresta med en god stekt sak med goda små saker på? På bilden är mitt livs första egenstekta råraka. Så j***a gott.

Rårakor

ca 4-6 personer

Riv ca 1 kg fast potatis grovt. Krama ur så mycket vätska som möjligt. Salta och peppra lite. Hetta upp lite smör och kanske en skvätt rapsolja i en panna, lägg i en rejäl matsked potatisriv och platta till ordentligt med en stekspade så att du får tunna plättar. Stek gyllene och frasiga på ganska hög värme, ett par minuter på varje sida. Låt rinna av på lite hushållspapper och servera med riktig creme fraiche, rödlök och kaviar/löjrom/sikrom/forellrom/simpel stenbitsrom/vad du nu har råd med. En citronklyfta också kanske. Och en öl. Kanske en snaps. Mmmm.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilka härliga och relativt enkla recept du serverar en någorlunda nybörjare! Super! Tack söta för att du delar med dig. Hit återkommer jag! // Linda

Pytte/Eleonora sa...

Hej Linda, vad roligt att du hittat hit! Att inspirera en "någorlunda nybörjare" är den finaste komplimangen jag kan få, tack så mycket och välkommen åter!

Lillan sa...

"Egenhändigt stekta". Bah! Jag vill minnas att det var JAG som höll i själva stegspaden!

Pytte/Eleonora sa...

A fast det var ju andra gången dårå. Bilden är tagen på nyårsdagen, och då var det första gången. Och just den på tallriken är faktiskt egenhändigt stekt, även om kära svärmor stekte ett gäng också. Dina fina brände jag ju till kol i ugnen när jag skulle värma på dem... Förlåt!

Anonym sa...

Jaha. Fan också.

Fröken Dill sa...

Rårakor till löjrommen ÄR bäst!
Tycker Dillen

Pytte/Eleonora sa...

Anonym - gissar att det var Lillan, det med. Shit happens, man kan inte alltid vara den som håller i stekspaden!

Dillen - Kunde inte hålla med mer. Fast en riktigt bra, smörstekt toast är inte heller helt fel...

Bibban sa...

Rårakor och raggmunk är inte samma sak har jag förstått nu. Det har jag alltid trott.
Jag älskar ju raggmunk med stekt fläsk och lingonsylt. Lagar det aldrig men blir bjuden på det av min mor i bland.
Frågade henne hur hon gör.
Hon river potatis, tar i ett ägg, en skvätt mjölk, en gnutta mjöl och ibland riven lök.
Vill bara dela med mig av helt suveränt god och tämligen onyttig husmanskost!
Pytte, jag har stor glädje av din blogg! Älskar den!
Kram Bibban

Ewa sa...

Hurra! Nu vet jag hur jag ska spendera min dyrt förvärvade kalixlöjrom som jag har i frysen!

Pytte/Eleonora sa...

Bibban, du är finast. Mer raggmunk till folket, det är riktigt prima husmanskost! Har jag aldrig gjort, men nu när jag ändå är igång och river potatis så kanske... Tack för fint beröm, är glad att du är här!

Ewa - Nu blir jag avundsjuk...