tisdag 17 mars 2009

Varm sallad med saganaki

Jag älskar ju ost va. Särskilt varm ost. Eller ja, jag älskar all ost lika mycket, men när jag är hungrig får den gärna vara varm. Halloumi är en lunchfavorit, vilket alla vet som tittat in här mer än någon enstaka gång. Jag har tidigare - utan resultat tyvärr - efterlyst andra stekvänliga ostar, och idag vågade jag mig minsann på en liten rackare jag tidigare ignorerat: saganakin. Den beskrivs som "en grekisk delikatessost"; personligen tyckte jag väl kanske att den var lite får hård och smulig i förhållande till halloumin men what the heck, så länge den går att steka. Fast nästa gång kanske jag går tillbaka till halloumin ändå. Om ni inte har något bättre förslag.
Min enkla lunch:

Varm sallad med saganakiost

100 g saganaki (eller halloumi)
1/2 liten zucchini
1/2 liten röd lök, hackad
10 körsbärstomater
1/2 påse (35 g) färdigblandad och sköljd sallad
2 msk olivolja
1/2 citron
Lite färsk mynta och/eller basilika

Hetta upp olivoljan i en wok. Tärna under tiden osten och skär zucchinin i bitar. Ner med dem i woken och fräs tills de fått lite färg. I med tomaterna och löken och fräs en stund till. Pressa över lite citron och krydda med salt och peppar. Strimla örterna och vänd ner dem, häll sedan grönsakerna och osten över blandad sallad. Ät bums.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag upptäckte saganakin i Grekland, på en liten ö utanför Athen, för rätt många år sedan. Blev jätteglad när den började säljas i Sverige. Den är absolut i klass med halloumin, fast inte lika "gnisslig".
Tycker fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - jag kommer att prova igen om jag hittar någon roligare sort någon gång, den här var lite smulig för min smak. Har du några tips?

Anonym sa...

Jag har bara sett en sort i Sverige. (plastförpackad intill fetaosten i hyllan - Fontanas???) Den är förstås inte riktigt lika god som den i Grekland. Jag ska fråga min kompis som är halvgrekiska och lagar gudomlig grekisk mat om hon har några tips på var man köper den BÄSTA saganakin.

Hälsar fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Åh, gör det, tack snälla! Andra osttips emottages också med tacksamhet, förstås.

Anonym sa...

jag har hört att man ska steka saganakin tills den smälter. :)