onsdag 10 februari 2010

Musslor med citron, bacon och dill

Åh, det här var fina, fina grejer. Jag tog lite vad jag hade till musslorna men det blev en tvättäkta höjdare som kommer att göras igen och igen. Musslorna var Kravmärkta och riktigt mjälla; knappt något skägg att slita i och så där budgetlyxiga som musslor kan vara när de är riktigt bra. Eftersom vi jobbar GI struntade vi i det vita vinet man så gärna öser över de små liven men brassade istället på med citron. Och grädde. Och bacon, mmm. Dill i mängder piffade upp - absurt gott!
Nu kom dreglet.

Musslor med citron, bacon och dill

2 varmrätter, eller 4 förrätter

1 nät musslor
1 pkt bacon (ta lite mindre om du är känslig för all del; vi älskar bacon)
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 citron, tvättad
1 dl hackad dill
1 dl vatten
2 dl grädde
Vit- och svartpeppar

Skrubba och skrapa musslorna och kontrollera att de inte är trasiga eller döda (de ska vara stängda eller stänga sig när du knackar dem lätt mot bänken. Släng dem som inte agerar levande). Lägg dem i en stor skål med kallt vatten medan du förbereder resten, så kan de släppa ifrån sig lite skräp om man har tur.
Skär baconet i små, små bitar. Finhacka lök och vitlök. Tvätta citronen noga och riv skalet fint. Ta fram en panna eller en stor kastrull - du måste ha ett lock som passar till - och fräs baconet tills det börjar få lite färg. I med lök och vitlök; sänk värmen så att löken blir mjuk men inte brun. Pressa ner saften ur citronen - pressa ordentligt, allt ska ur den! I med vattnet också, och så de avrunna musslorna. På med locket, skaka om och låt puttra ett par minuter tills musslorna öppnat sig.
Lyft musslorna ur spadet (släng döingarna som inte öppnat sig när alla kompisarna har det) och lägg dem åt sidan i lämpligt kärl. Häll grädde och citronskal i pannan och koka ihop någon minut. I med dill. Smaka av med peppar; jag tyckte att det var gott med både lite svart och vit.

Och där har du ren lyx för under en hundring. Bjud någon du gillar, ingen annan förtjänar det.

6 kommentarer:

Chezsofia sa...

Ren lyx! Jag har gått och suktad efter blåmusslor sen innan jul tror jag men inte riktigt lyckats tajma in något besök till fiskbilen.

Fröken Dill sa...

Musslor är toppen. Vi åt dem traditionellt med lök, vitlök, vitvin, persilja och, efter tips från F12, en liten skvätt champagevinäger nu i helgen. 39 kronor för ett nät är ju rena rånet! Från affären alltså.
Tycker fröken Dill

Erka Perka sa...

Musslor med bacon har jag aldrig ätit. Rökta musslor är ju mumsfilibabba så det låter jättegott!

Annika sa...

Musslor...ytterligare en sak jag har på listrab över vad jag inte prövat att tillaga. Skäms som en hund.

Eva sa...

Pytte, vill bara hälsa att det är första gången jag besöker din blogg. Inte sista. Du och jag... vi ska vi kompisar!

Och, by the way, musslor är ju faktiskt gott hur man än gör. Precis som anka.

pepperkverna sa...

Elsker blåskjell, dette må jeg prøve! Hege