torsdag 22 april 2010

Rara gå bort-presenten (eller att vräka i sig själv för all del): Nötter med kanel och chili

Det är liiiite jobbigare än att köpa en Noblesse eller ett tiopack tulpaner, men det tar faktiskt bara typ tio minuter. Det är det väl värt? Tänk vad impad din värd eller värdinna kommer bli. För att inte tala om gästerna, som blir bjudna på godsakerna. Om du är som jag och har en nästan läskig fetisch på snören och omslagspapper så har du dessutom lite cellofan, silkespapper och band hemma, och då är du plötsligt en sån där folk börjar snegla snett på för att du liksom är sån där JOBBIGT perfekt gäst.

Well. Sån är jag. Ibland. Den här fina påsen tog jag med mig hem till Levas ställföreträdande chefredaktör Sara, och så mumsade vi järnet medan vi provade 20 sorters ekologiska viner. Jag blev döpoppis, I tell you.



Rostade nötter med kanel, chili och flingsalt

400 g osaltade nötter; jag valde 100 g vardera av cashewnötter, mandlar, valnötter och hasselnötter
2 msk råsockersirap (finns i vanliga butiken, från Dansukker t ex)
2 msk flingsalt
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk chiliflakes från kvarn, eller mortlade

Hetta upp en torr teflonpanna, häll i nötter, häll på sirap och kryddor och stek på medel till hög värme medan du rör hela tiden så att det inte bränns. När du fått lite färg på nötterna häller du upp dem på ett bakplåtspapper ett svalna; dela på allt så att det inte klibbar ihop för mycket. Klart!

4 kommentarer:

vaniljskorpan sa...

Vilken intressant blandnng av smaker :)

Anonym sa...

Mental note på den här! :D Tack för tipset, det ska jag försöka slänga ihop nästa gång jag vill impa på någon värd(inna) ;)

Pytte/Eleonora sa...

vaniljskorpan - Klart intressant! fast det blir ganska subtilt ändå; skönast är blandningen av flingsaltet och sirapscoatingen. Namnam!

Maria - Hur det än blir är det roligare än en chokladask, som sagt. Berätta gärna hur det gick om du testar!

Anonym sa...

Skölj mandlar i vatten sen socker, salt o chipotlepulver in i ugn smakar great!
Gabriel