torsdag 23 oktober 2008

Frasig fisk med gurk- och myntasallad

Igår var jag gräsänka igen. När jag vet att jag ska äta ensam hänger jag alltid extra länge i mataffären - personalen i min butik tittade länge lite konstigt på mig när jag smugit runt och petat på portionsfiskar och stirrat på grönsaker i en halvtimme utan att lägga något i korgen, men nu tror jag att de har vant sig och betraktar mig som en del av inredningen. Jag gillar att experimentera lite när jag bara har mig själv att ta hänsyn till, och det är okej om matlagningen tar lite längre tid. Å andra sidan - man pallar ju inte stå och hålla på i hundra år heller. Den här underbart frasiga firren tog mig 20 minuter att göra igår, men då hade jag paneringen klar redan. Pallar du inte göra egen så använd ströbröd istället, men då gör du avkall på smaken.

Frasig fisk med gurk- och myntasallad

1 person

150 g vit fiskfilé; jag använde hajmal
1 ägg
1 dagsgammal fralla, eller rostbröd, eller vad du har som är lite torrt
2-3 msk riven parmesan, jag använde färdigriven fulparmesan i påse
2 msk rapsolja
1 msk smör
10 cm gurka
1/2 liten röd lök
1 litet gäng färska myntablad
2 msk matlagningsyoghurt
1/2 lime
Salt och peppar
2-3 potatisar

Börja med att skala potatisen och sätta den på kokning i saltat vatten. Fortsätt med paneringen, om du är ambitiös nog att göra egen. Inte för att det är särskilt svårt - tag din torra brödbit, släng den i en matberedare (om den är torr nog kan du riva den) och kör till smulor, gärna lite grova. Blanda med parmesan och bred ut på en tallrik. Vispa upp ägget och salta och peppra det lite. Doppa fisken i ägget och täck den sedan ordentligt med bröd- och parmesanrivet. Hetta upp olja och smör i en panna och stek fisken på medelhög värme i 2-3 minuter på varje sida. Den ska bli läckert gyllenbrun. Salt och peppar är essentiellt. Medan fisken ligger i pannan svänger du snabbt ihop gurksalladen: Dela, kärna ur och tärna gurkan. Strimla rödlöken tunt. Blanda med grovhackad mynta, yoghurt och en liten klyfta av limen, smaka av med salt och peppar. Servera den frasiga, nystekta fisken med gurksalladen, kokt potatis och resten av limen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår inte skillnaden mellan att vara matnörd och stå i mataffären och glo innan man tillslut bestämmer sig för att gå hem och äta egenpanerad fisk med gurk- och myntasallad... Men jag gillert. Får mig att tänka "kan hon så kan jag". Jag kan. Och jag ska!