torsdag 30 oktober 2008

Kulor av stål

När jag och min man gifte oss fick vi en väldigt fin karaff av min svågers föräldrar. Du ser den på bilden till höger. Vi älskar den högt och är väldigt rädda om den. En gång var den nära att begå självmord genom att hoppa från diskstället, men jag lyckades rädda den i sista sekunden. Den har varit oss ännu kärare sedan dess.

Så intressant, tänker du och gäspar okänsligt. Lugna dig en smula, säger jag. Poängen är på ingång.

Vi serverar gärna vin ur vår tjusiga karaff. Liksom alla andra stolta ägare av tjusiga karaffer har vi dock upplevt en grumling av glädjekänslorna när vi sedan kommer till diskandet av karaffen. Den är ju fullständigt omöjlig att få ren. Inte en chans att få ner en diskborste i botten av den. Fast den går åtminstone att få ren i kanterna; föreställ er att diska en dekanteringskaraff med smal öppning och jättebred botten. Det är omöjligt på riktigt. Dessutom hör inte diskmedel hemma i vinkaraffer.

Nu har jag upptäckt lösningen i form av små metallkulor som man häller i karaffen tillsammans med vatten, och i ett nafs ska karaffen vara som ny. I ärlighetens namn upptäckte jag själva lösningen för ganska länge sedan, men nu har jag upptäckt kulorna på nätet. Vilket betyder att jag kanske faktiskt kommer att ta mig för att köpa dem. Bottle Cleaner finns på Frapp för 139 kronor. Perfekt julklapp till den som har allt (inklusive tjusiga karaffer förstås).

5 kommentarer:

Me sa...

Toppen!!! Har en dekanterare som har stått i diskhon i snart en vecka. Varje gång är det samma sak; det blir ALDRIG rent. Har provat allt, hällt i vatten över natten, ställt den uppochner, köpt en lång & smal diskborste, men INGET har funkat.
Så kom du med förslag på lösningen!Toppen - denna blogg M.Å.S.T.E jag fortsätta läsa. (Perfekt julklapp till maken!)

Anonym sa...

Och jag som äger lillasystern till er fina karaff fattar PRECIS vad du menar! Fast jag fortsätter nog med varmtvatten och Ajax - att ha bottlecleaningkulor i köket känns mer du än jag?

Pytte/Eleonora sa...

Har du AJAX i karaffen? Men Lillan då. Det kan du ju inte ha. Ett annat tips jag läst om man inte orkar köpa kulorna är att ta grovt salt och citronjuice och svischa runt det i karaffen. Även detta ska göra den som ny! Seså, gör det nu. Inte bjuda på rengöringsmedelspetsat vin.

Danni sa...

Tack, tack, tack! Jag stod senast i torsdags och svor över detta problem.

Jag har fått utveckla nån form av teknik där jag fyller min dekantör till 1/3 med skållvarmt vatten och sen svänger runt vattnet med ett rejält handledsknixande.

Det lär bli enklare framöver, misstänker jag :)

Kinna Jonsson sa...

Det finns en annan lösning på problemet. Jag har sk flaskborstar. De finns både i smalare och tjockare form. Borsten sitter på tjock metalltråd och är böjlig så att man kommer år i de mest trånga karaffer.