söndag 19 juli 2009

Upp ur dvalan med het räksallad och lammbog

Jag drömde häromnatten att någon beklagade att min blogg plockats bort av "bloggmyndigheten" på grund av bristande aktivitet. Jag hade ingen aning men blev en smula bestört. Så kan vi ju inte ha det.

Sedan sist har The Flare-Up! förstås återvänt (mycket lyckad spelning i Berlin för övrigt), vi har flyttat till en ny lägenhet och jag har alltmer börjat likna ett av de frodigare Mumintrollen. Eller Barbamamma. Eller varför inte en valross. Det har inte lagats mycket mat men det ska det förhoppningsvis bli ändring på nu, annars förtjänar jag inte vårt nya, underbara kök. Där till och med jag får plats!

På det nya matbordet serverades i fredags en liten middag i nya systerdotterns ära. Vi skålade för underverket och åt lustiga små ostkuber från Ritorno, avnjöt en enkel räksallad och köttade i oss en av Östgötavännerna bortskänkt lammbog vilken jag bräserat i rödvin och serverade med ugnstekta godsaker, sky och yoghurtsås. It was lööövely I tell you.

Simpel räksallad med lite sting

Den här lilla salladen var knappast avancerad men Alex var så förtjust att han hade svårt att få fram orden. Vi diskuterade vad ett lämpligt krispkomplement skulle kunna vara och kom fram till att en kavringkrutong kanske skulle kunna passa, men det är inte nödvändigt.

5 personer

1 kg räkor med skal
2 avokado
1 liten röd pepparfrukt
1 lime
Olivolja
Salt och peppar
Blandad späd sallad
Lite gräslök

Sätt någon ambitiös rackare på att skala räkorna och finhacka under tiden pepparfrukten och blanda dem med saften av limen, en skvätt olivolja samt salt och peppar. Låt räkorna marinera däri i kylen någon timme eller så medan du slavar med lammet. Vänd sedan ned avokadobitar och servera med sköljd och väl torkad sallad. Lite flingsalt, nymald svartpeppar och klippt gräslök på toppen piffar upp innan servering.

Rödvinsbräserad lammbog med ugnsstekta grejor, sky och yoghurtsås

Okej, det här var i sanningens namn ett jäkla projekt och jag kommer inte att beskriva det i detalj, men så här på ett ungefär gjorde jag:

En stycken urbenad lammbog (ca 1 kg) plockades fram ur frysen, tinades och vecklades ut i all sin köttiga prakt. De hårdaste fettbitarna skars bort. Ett gäng vitlöksklyftor mosades med flingsalt och hackad rosmarin i mortel och smektes kärleksfullt in i köttet tillsammans med citroncest. Kappan på utsidan skårades och gneds också in lite. Det hela bands upp till en tjusig rulle som fick marinera några timmar i kylen.

Rullen placerades i ugnsform och beplaskades med en halv flaska god Merlot. I rödvinet kring köttet badade en färsk vitlök skuren i kvartar, ett lagerblad, några vitpepparkorn och några kvistar rosmarin. Det hela täcktes med folie och gjorde sitt i 175 grader varm ugn i två och en halv timme. Jag öste köttet ungefär var tjugonde minut. Höjde sedan värmen till 225 grader, penslade ovansidan med lite honung och stekte utan folie i en knapp kvart, och då fick köttet en vacker och lite söt, knaprig yta. Lät allt vila i ca 20 minuter medan vinskyn silades, kokades ner till några deciliter och smaksattes med lite kalvfond och peppar. Lyfte av kastrullen från plattan och vispade ner lite kallt smör som gjorde skyn tjock och blank. Köttet skars upp i skivor.

Till lammet serverades hela färskpotatisar, kvartad färsk vitlök, morötter i bitar och hela skalade schalottenlökar som fått steka med lite olivolja i 225 grader varm ugn i någon halvtimme eller så. Turkisk, fet yoghurt smaksattes med vitlök, lite flytande honung, massor av klippt gräslök, salt och peppar och fick vara sval kompis till den varma mustiga skyn på tallriken. Det blev jättegott och trådigt mört, men nästa gång ska jag kanske prova att sänka temperaturen i ugnen och köra längre istället.

Tack J & M för lammbogen!

3 kommentarer:

Cilla sa...

Åh, vad roligt att du är tillbaka!

Jag blir så sjukt inspirerad av din blogg, inte minst dina bilder!

Tack.

Annika sa...

Det låter som en middag helt i min smak.
Grattis till att ha flyttat!

Och slutligen - världen är löjligt liten. Min vän Pandamamman verkar ha hittat dig, helt på "egen hgand" (dvs inte via mig). It's a f*****g small world after all...

Ta hand om dig och magenb; hoppas vi ses framåt hösten!

Pytte/Eleonora sa...

Cilla - Vilka fantastiskt fina ord, du anar inte hur de värmer. Tack ska DU ha!

Annika - Tack för gratulationerna, och jag hoppas också att vi ses igen snart! Din vän Pandamamman verkar ha hittat mig via min mor på något sätt - verkligen en liten värld... Hälsa och tacka för berömmet om du träffar henne, det är roligt att hon hittat hit!