tisdag 25 november 2008

På 10 min: Lax med ädel savoykål

Alltså, om ni ännu inte upptäckt det fina med savoykål har ni något att se fram emot. Den är snygg, god och har en riktigt bra konsistens, särskilt i en gräddig sås eller stuvning. Den här lunchen svängde jag ihop på 10 minuter och den var en supersnabb höjdare för en stressad lax- och ädelostfantast som jag.

1 skinn- och benfri laxfilé, ca 125 g
lite smör att steka i
1 lagom stor bit savoykål - 100 gram ungefär?
10 cm purjolök
25 g ädelost
0,5 dl matlagningsgrädde
Salt, svartpeppar

Langa fram en stekpanna och en kastrull och dutta i en liten klick smör i varje. Strimla savoykålen och skiva purjolöken snabbt som attan medan smöret laddar för stekning. I med saltad och pepprad lax i stekpannan och kål plus lök i kastrullen. Fräs. När lök och kål mjuknat något vänder du på laxen och tillsätter ost och grädde till kålblandningen. Låt laxen steka ett par minuter till på medelvärme samtidigt som det sjuder i kastrullen. Smaka av den nu ädla kålen med lite peppar, lägg upp tillsammans med laxen och - ja, det var allt! Jag hade tänkt ha små gröna ärter i också, men jag glömde dem. De är bara att ösa ned frysta i den sjudande såsen annars.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Savoykål eller grönkål?
Grönkål kokas normalt längre tid.
Jämför recept med julens långkål.

Pytte/Eleonora sa...

Hoppla - det blev rätt på två ställen och fel på två... Savoykål ska det förstås vara, som i rubriken! Tack för hjälpen Örjan, nu ska det vara helt rätt.

Annika sa...

Savojkål är så vansinnigt gott. Har upptäckt den på allvar nu i höst, och lagat den myckewt och ofta. Däremot har jag aldrih testat den med ädelost. Tack för tipset!