tisdag 18 november 2008

Nyttigt, gott och jättejätteäckligt

I morse slog det mig vilken hälsopiffig liten frukost det var jag satt och åt. Det slog mig också att den innehöll ett flertal fullständigt smakvidriga kombinationer.
  • I skålen: Ekologisk naturell yoghurt. Under ytan myser en halv banana i skivor och ovanpå tronar Risentas gyllene linfrön; superbra för magen och mycket goda dessutom.
  • På tallriken: Pyramidbageriets hjärtformade knäckebröd, bakat på eko-solrosolja, fullkornsrågmjöl och hälften av den normala mängden salt. Ovanpå lite philadelphiaost, ett eko-ägg och generöst med Kravmärkt Kalles.
  • I ena glaset: God Morgon Nypressad apelsinjuice med ursprungsmärkning. Testresultat av tre smaker kommer inom kort.
  • I andra glaset: MethoDraine detoxkur. En salig blandning av nyttigheter som tamarind, grönt te, kronärtskocka, björk, älgört, plommon, maskros, blåstång… Jag har gått på den i drygt två veckor nu. Är kluven till hur väl den fungerar och varför jag började med kuren men den gör i alla fall mer nytta än skada.
Jättenyttig frulle, skulle jag vilja säga, med alla kostcirkelns delar och så vidare. Och allt är jättegott, var för sig Men fy fa-an – ursäkta – vad apelsinjuice och yoghurt inte smakar bra ihop. Och ska vi PRATA om kaviar och juice? Eller kaviar och yoghurt, för den delen? Ägg och juice? Urk. Varje gång blir jag lika förvånad över att jag gör samma misstag. Är det någon som har fler förslag på kombinationer man borde hålla sig undan?

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha!! Sjukt kul. Du vill ju så väl liksom. Piffar till och gör det lite frukostmysigt sådär, med hjärtformat knäckebröd och härlig juice. Konstigaste kombon var nog Philadelfia-ost och kaviar ändå, haha

Äckliga kombinationer uppstår av experimen. Normala människor expreminterar kanske inte så mycket - de rycker en macka på 7-Eleven påväg till jobbet...

Anonym sa...

oh, vilken fin och nyttig frukost! själv dricker jag en kopp kaffe och sväljer en kapsel antidepp till frulle. men blir faktiskt lite inspirerad att äta ekologiska nyttigheter när jag läser din blogg. kram

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - ett glas juice till en kaviarmacka är väl inte direkt ett banbrytande experiment, bara ett riktigt stort misstag...

Wera - Frukostens värld är som tur är en värld av mångfald; där behöver det ena aldrig utesluta det andra. Lycka till med håret, kram!