onsdag 13 maj 2009

Samvetsgrann pastasallad i all sin enkelhet

Utsvulten men sugen på något relativt hälsosamt? Gårdagens lunch var fina grejer, som lika gärna borde funka på en sommarbuffé. Snyggt och gott och snabbt som attan.

1 portion

1 portion fullkornspasta, t ex farfalle

Lite rökt skinka, grillad kyckling, varmrökt lax eller vad du råkar vara sugen på

1/2 liten fänkål
5 cm gurka
Några rädisor
Lite purjolök
1/2 dl gräddfil
1 tsk dijonsenap
1 knippe dill, grovt hackad

Här har du glädje av en mandolin eller åtminstone en riktigt vass kniv. Skölj, ansa och skär/hyvla fänkål, gurka, rädisor och purjolök riktigt, riktigt tunt. Rör ihop gräddfil, senap och dill, smaka av med salt och peppar. Blanda i varm, nykokt pasta. Vänd ner grönsakerna. Toppa med valfritt smaskigt tillbehör.

6 kommentarer:

Lillan sa...

Är inte mandolin ett musikintrument? Ska man hyvla med en sån, verkar krånligt? haha

Eller är det en sån som jag vann här på Pyttes i begynnelsen?

Rebecca sa...

Mandolin is the shit! (För att uttrycka mig som mina syskon gör.) Grönsaker blir konstigt nog betydligt godare när de genomgått förvandling i en sån.

Pytte/Eleonora sa...

Lillan - du är alltid snabb att skoja till det du! Nej, man hyvlar inte med ett musikinstrument och det är inte heller en julienneskärare som du vann i begynnelsen och inte behagat använda sedan dess (!). Nej, det här är som en avlång platta med en stor, vass, inbyggd osthyvel kan man säga. Jag tror att du skulle tycka att den var jätteläskig att använda.

Rebecca - ja, visst är den the shit?! Jag tycker också att allt blir mycket godare. och snyggare, framför allt. Det är ju så PIFFIGT, liksom.

Rebecca sa...

Piffigt var ordet!

tina sa...

Åh ja tack gärna vad jag skulle vilja ha en sån tallrik framför mig just just nu!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.