torsdag 14 oktober 2010

Ceasar utan sardell = parmesandressing

Jag försöker desperat få ner innehållet i min kyl så det är mycket rensnings-
luncher nu. Bry er inte om ärterna och majsen och isbergssalladen och allt det där man oftast hittar i en hederlig svensk kyl/frys; själva grejen är parmesandressingen. En snabb variant på ceasardressing och dessutom förutan sardellerna, som jag vet att många har ogenomtänkta problem med. Här är i alla fall ett alternativ:

Parmesandressing till allehanda grönt

2-3 personer

2 msk lätt crème fraiche
2 msk vispgrädde
2 dl fint riven parmesan (i fluffigt tillstånd)
1 fint riven vitlöksklyfta (nu i eftertankens kranka blekhet vill jag rekommendera en liten sådan)
1 tsk vitvinsvinäger
1 nypa salt
rejält med nymalen svartpeppar

Blanda ingredienserna och låt gärna stå en liten stund. Vänd samman med det du har hemma i grönsaksväg (jag hade isbergssallad, ärter, majs, fint skuren purjolök och lite kokta sockerärtor från igår) och hyvla gärna lite extra parmesan över. Servera till rökt kött (jag hade lite fårfiol), rökt eller gravad lax, grillad kyckling eller whatever.

Inga kommentarer: